Hvordan bruker du læremidler i undervisningen?

Høsten 2014 inviterer ARK&APP en rekke skoler i Norge til en stor nasjonal spørreundersøkelse om læremidler og arbeidsformer.

Vi kontakter mange hundre skoler og håper den skolen du arbeider på også har mulighet for å delta dersom dere er blant de utvalgte skolene.

Hva skal vi forske på?

Vi er opptatt av to forhold. Hvordan foregår valget av hvilke læremidler som benyttes, og hvordan bruker  du som lærer læremidler i undervisningen? Spesielt er vi opptatt av fire fag; matematikk, naturfag, engelsk og samfunnsfag. Lærere i disse fagene vil få spørsmål om den siste timen de underviste i faget. Denne måten å spørre på håper vi kan gi et godt bilde av sammenhengen mellom arbeidsformer og hvilke læremidler som ble brukt i de fire nevnte fagene.

Spørreundersøkelsen vil gi viktig kunnskap om hvordan digitale og trykte læremidler brukes i skolen i dag. Vi tror dette er viktig kunnskap som senere vil komme elever, lærere, skoleledere, læremiddelutviklere og til gode.

Jo fler deltakere jo bedre

Vi håper derfor at du vil delta og oppfordre kollegaer til å gjøre det samme dersom din skole er blant de utvalgte. Selve undersøkelsen får du tilsendt via en link på e-post, dersom din skole deltar.

Konfidensielt

Det er Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) som gjennomfører selve undersøkelsen i samarbeid med IKT-senteret, Utdanningsdirektoratet og ARK&APP. All informasjon som samles inn vil bli behandlet konfidensielt. Deltakelse i undersøkelsen er frivillig og prosjektet er innmeldt til Norsk samfunnsvitenskapelig datatjeneste (NSD).

Publisert 6. okt. 2014 14:35 - Sist endret 12. nov. 2014 16:59