Om prosjektet
I prosjektet DigiLiv vil vi utvikle tverrfaglige læringsdesign innen temaet folkehelse og livsmestring hvor nye digitale teknologier som virtuell virkelighet (VR) og utvidet virkelighet (AR) spiller en sentral rolle som læringsressurser. Vi vil skape innovative læringsmiljøer som gir elever muligheter til å erfare abstrakt kunnskap på engasjerende og meningsfulle måter og som gjør læring meningsfull gjennom å koble klasserommet til relevante kunnskapspraksiser i nærmiljøet. For å realisere dette vil vi benytte designbaserte metoder som innebærer et tett samarbeid mellom forskere, skoler og virksomheter i nærmiljøet.
Bakgrunn
Prosjektet er treårig og involverer forskere, elever og lærere ved en videregående skole i Oslo, ungdom som er med i idrettslag og lokalsamfunnet rundt skolen. Vi benytter design-baserte metoder i prosjektet, samt sosiokulturelle og situerte perspektiver på læring og teknologibruk.
Finansiering
Programmet Innovasjon i offentlig sektor, Norges forskningsråd
Samarbeidspartnere
Utdanningsetaten i Oslo kommune (prosjekteier), Institutt for pedaogikk, Universitetet i Oslo (prosjektledelse) og Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier ved OsloMet, en videregående skole og et idrettslag.