Om prosjektet
Prosjektleder: Christian W. Beck ved Pedagogisk forskningsinstitutt, Universitetet i Oslo
Følgeforskning på private grendeskoler er gjort siden 1999. Et spørreskjema (2006) ble sendt ut til 18 private grendeskoler. Informantene er representanter for styrene for disse skolene og må forventes å representere majoritetsoppfatningene i de lokalsamfunneneskolene er i.
Resultater
På de fleste stedene var det et ønske om å fortsette med den offentlige skolen, privatskole var en nødløsning. Etter noen år ønsker de fleste (10 av 14 skoler) å fortsette som privatskole, selv om de skulle få mulighet til igjen å bli offentlig skole. Særlig de litt større Montessoriskolene greier seg bra. Noen av disse ser ut til å etablere seg som regionale montessoriskoler. Veldig små skoler med innhold identisk med den offentlige skole har problemer. De fleste skolene ser positivt på framtiden.
Publikasjon (forskningsartikkel): Beck, C. W. Private grendeskoler - etablering av en ny pedagogisk diskurs. I: Beck C. W. og Vestre, S. E. (red). Skolen i aftenlandet? Oslo: Didakta Norsk forlag 2008. s. 247-263.
Finansiering
Ingen