Om prosjektet
Prosjektleder Christian W. Beck PFI UV-fak. Univ. i Oslo
Et spørreskjema (2010) er sendt ut til et representativt utvalg på 1000 10. klasseelever i norsk grunnskole via Statistisk sentralbyrå (SSB). Det er mottatt 579 besvarte skjemaer.Elevene svarer på hvordan de oppfatter skolen, hva slags læringsresultater de oppnår og framtidige utdanningsønsker. Jenter fra middelklassen i Distrikts-Norge er overrepresentert og arbeiderklassegutter fra byene er underrepresentert i utvalget.
Resultater: Ungdomskolen er blitt mer lik for alle, uavhengig av f eks eierforhold, geografi, størrelse og om elevene er etnisk norske eller ikke. Skolen har slik ytterligere besfestet seg som en bærende universell institusjon i vårt senmoderne samfunn. Samtidig er det store forskjeller i læringsresultater mellom elever fra middelklasse kontra arbeiderklasse og jentene har bedre resultater enn guttene i norsk og engelsk, men ikke i matte. De fleste elevene trives godt på skolen, men først og fremst pga samværet med andre elever. Særlig gutter fra arbeiderklassen opererer i skolens ytterkanter og ønsker mer praktisk opplæring utenfor skolen.
Publikasjoner: Beck, C. W. (2011).Distanse og nærhet - ungdomsskoleelevers forhold til skolen. Oslo: Didakta Norsk Forlag . Rapport. http://www.uv.uio.no/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2011/distansenerhet.html
Beck, C. W. (2011). Innesperret i teori. I:Beck, C.W. og Vestre, S. E. Innesperring eller frisetting.- Artikler i samfunnsrettet pedagogikk. Oslo: Didakta Norsk Forlag. s 11-27. http://www.uv.uio.no/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2011/distansenerhet.html
Beck C. W. (2012). Sosial bakgrunn - et skoleproblem. I: Bedre skole Nr. 2. s 30-35.
Finansiering
Småforskmidler fra PFI, UV-fak. UiO 2010