English version of this page

Reading across mediums, devices, and contexts (CrossREAD)

Lesingen vår er i endring. Hva betyr digital erfaring, type lesemedium og lesesituasjonen for skoleelevers forståelse, vurdering og bruk av tekster og informasjon?

Gutt og jente i 5-årsalderen sitter med hver sin smarttelefon og ser på skjermen.

Lesing, både i skolesammenheng og på fritiden, er i endring. Illustrasjonsfoto: Unsplash

Bakgrunn

Gjennom århundrer har trykte tekster vært den dominerende måten å lese på, men i nyere tid har også digitale tekster blitt uløselig knyttet til hverdagsliv og til klasserom.

Folk bruker i økende grad mobile enheter som smarttelefoner og nettbrett når de skal lese. I tillegg til å lese innenfor de mer tradisjonelle lesesituasjonene, som studie- og jobbsammenheng, leser folk i sosiale medier, nettaviser og forum.

Hva, hvor, når og hvordan folk leser endrer seg. Selv om dette åpner for nye muligheter, representerer endringene også nye utfordringer.

For å kunne forstå disse utfordringene og mulighetene på en bedre måte, trengs det forskning som søker å oppnå en sterkere sammenheng mellom leseforskning og lesing i «det virkelige liv». Dette prosjektet gjør en systematisk innsats for å oppnå dette.

Prosjektets mål

Prosjektet undersøker lesing hos elever i ungdomsskole og videregående skole.

For det første skal prosjektet bidra til en bedre forståelse for likheter og forskjeller mellom leseforståelse på skjerm og papir. Vi undersøker lesingen til elever som har ulik erfaring med å bruke digital teknologi. Vi sammenligner elever ved skoler med en såkalt 1-1-dekning av digitale enheter (alle elever har egen bærbar datamaskin eller nettbrett) med elever ved skoler som ikke har en slik dekning. Elevenes leseforståelse på ulike nivåer sammenliknes og måles ved hjelp av både papirbaserte og digitale tekster.   

For det andre skal prosjektet bidra til at vi bedre forstår likhetene og forskjellene i prosessering av digitale tekster. Strategisk prosessering undersøkes når elever med ulike erfaringer med bruk av digitale enheter på skolen, det vil si elever ved skoler med og uten 1-1-dekning, jobber med autentiske, internett-baserte oppgaver. I denne studien vil elevene bli bedt om å studere et kontroversielt og uavklart tema ved hjelp av det åpne internett. Under oppgaveløsingen vil prosessdata, slik som øyebevegelser, søke- og navigeringsatferd samt verbale tenke-høyt-protokoller, samles inn.

For det tredje skal prosjektet undersøke likheter og forskjeller i prosessering og prestasjoner når elever forsøker å forstå, integrere og vurdere informasjon ved bruk av digitale enheter av ulike typer. Enhetene varierer for eksempel med hensyn til tekstbevegelse (om man navigerer side for side eller scroller) og størrelse (stasjonær datamaskin, bærbar datamaskin, nettbrett og smarttelefon). I tillegg skal vi undersøke hvilken betydning det kan ha for forståelse, integrering og vurdering av informasjon å lese i ulike digitale lesekontekster, slik som på sosiale medier, ulike forum, nettaviser og mer tradisjonelle nettsider.

Prosjektledere

  • Professor emeritus Ivar Bråten (leder), Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo
  • Professor Øistein Anmarkrud (nestleder), Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo

Internasjonale samarbeidspartnere

Emneord: Lesing, Leseforståelse
Publisert 5. mai 2023 13:40 - Sist endret 5. mai 2023 13:42

Kontakt

Deltakere

Detaljert oversikt over deltakere