Prosjektet har som mål å gi konseptuell, empirisk og metodologisk kunnskap om hvordan studentteam kan lære i ekte læringssituasjoner.
Digitale teknologier som multimodal samarbeidsanalyse gjør det mulig å veilede teamlæring. Fagfeltet om læringsanalyse er i rask utvikling, men er likevel underteoretisert.
Dette prosjektets metodologiske tilnærming er hentet fra læringsforskning og læringsanalyse, slik som multimodal samarbeidsanalyse, kvalitativ analyse av samhandlingsdata og experience sampling. Disse metodene kan bidra til å avdekke tidligere usynlige prosesser som er involvert i samarbeidsorientert problemløsning og teamarbeid.
Mål
I prosjektet vil vi utforske følgende:
- Relevante karakteristikker og målbare indikatorer ved samarbeidende problemløsning (collaborative problemsolving, CPS) i spesifikke arbeidsområder og fagfelt innenfor høyere utdanning. Herunder hvilke multimodale datatyper som trengs for å fange dem opp empirisk.
- Hvordan automatiserte tilbakemeldinger fra multimodal analyse hjelper studentene med egenvurdering og utvikling av ferdigheter i teamarbeid for CPS
- Effekter av og erfaringer med å bruke automatiserte tilbakemeldinger og strukturert refleksjon om studentteamenes evne til samarbeidende problemløsning (CPS)
- Ferdighetstyper studentene burde tilegne seg for å ta i bruk automatiserte tilbakemeldinger på teamarbeid på en effektiv måte.
Bakgrunn
Samarbeid blir stadig vanligere i vårt moderne samfunn fordi teamarbeid er avgjørende for effektivitet og innovasjon.
Problemløsning i team kan skje gjennom kun verbale utvekslinger, eller en kombinasjon av verbal og fysisk aktivitet, som ved en krisesituasjon i operasjonssalen.
Studenter som forbereder seg på å gå inn i profesjoner der teamarbeid er sentralt, må ikke bare lære å løse problemer, men også å samarbeide og ta tak i komplekse problemer som et team.
Å forstå samarbeid er fortsatt en utfordring i forskning. For å støtte studenter og lærere i samarbeidsprosesser må vi forstå både samarbeidsaspekter på mikronivå (Damsa, 2014) og de (tverr)faglige utfordringene eller oppgavene som teamene jobber med.
Etter hvert som det kommer nye teknologier og metoder for å fange opp og analysere digitalt samarbeid (Echeverria et al, 2019; Gašević et al, 2019), får vi nye muligheter for å tilrettelegge for at studenter lærer og løser problemer sammen.