Didiac: Samtavla innovasjon (avsluttet)

Som del av forskningsprosjektet Didiac, inngikk dette innovasjonsprosjektet som skulle ta samtaleverktøyet Samtavla fra forskningsresultat til produkt.

    Delprosjektet Didiac: Samtavla innovasjon er i likhet med hovedprosjektet Didiac avsluttet. Merk at innovasjonsprosjektet Samtavla fortsatt pågår.

    Fire utviklingsområder i Didiac: Samtavla innovasjon

    • Teknisk kvalitet og driftsegenskaper
    • Skalert utprøving og evaluering i samarbeid med Nasjonal digital læringsarena (NDLA)
    • Tilrettelegge for deling av pedagogiske opplegg som bruker nettkilder
    • Videreutvikle støtteressursene som er utviklet for lærere

    Bakgrunn

    I en medieverden der elever møter et mangfold av kilder, alternative fakta, samt sammenblanding av fakta, meninger og begrunnelser, er trening i kritisk tenkning og trening i utforskende læringssamtaler stadig viktigere. Samtavla er en digital tjeneste laget for å hjelpe lærere med å engasjere sine elever i felles læringssamtaler og trene elever i kritisk tenkning.

    Samtavla.no er en kombinasjon av mikro-blogging og visuell organisering av meldinger på elevenes skjermer. Deltagere kan bruke alle moderne nettlesere, på mobil, nettbrett og PC. Samtavla finnes også i engelsk versjon.

    Hvorfor Samtavla utvikles som produkt

    • Kritisk tenkning som et element av dypere læring blir mer vektlagt i arbeidet med nye læreplaner.
    • Praksisutvikling for å støtte kritisk tenkning og læringssamtaler er utfordrende, er etterspurt, og er en verdifull kompetanse for framtidas skole.
    • Bruk av åpne læringsmidler og andre nettressurser hvor elever trener kritisk vurdering og diskusjon av nettnyheter (som 'fake news') og kontroversielle saker.
    • Behov for å kunne bruke samtavla i stor skala.
    • Bruke åpen kildekodelisens for å utvikle modeller for sosial innovasjon med stor samfunnsnytte, og samtidig finne samspill med kommersiell bruk.

    Samtavla.no delingsarena formidler sentrale funn fra DiDiAC. Samtavla.no med tilhørende lærerressurser var på tidspunktet for dette delprosjektet prøvd systematisk ut i seks skoler i Norge og England, først i en intensiv periode på seks måneder våren 2017, deretter som en åpen studie med flere skoler i 2017-2018. I alt 19 lærere fra tre fag (språk, samfunnsfag og naturfag) har brukt Samtavla.no i over 50 skoletimer med rundt 300 elever mellom 11 og 16 år.

    Tilbakemeldingene fra lærere og skoleledere viser at praksisutvikling for å støtte kritisk tenkning og læringssamtaler er utfordrende, og etterspurt og betraktet som en verdifull kompetanse for framtidas skole.? Nasjonal digital læringsarena (NDLA) og utvalgte grunn- og videregående skoler deltar i prosjektet med utvikling og evaluering av undervisningsopplegg, og dette blir gjort tilgjengelig for lærere i hele Norge gjennom delingsarenaen.

    Publisert 7. juni 2017 12:51 - Sist endret 13. juni 2024 22:59

    Kontakt

    Prosjektleder: Ole Smørdal