Bakgrunn
De senere årene har skolesystemer over hele Europa på ulike vis samlet mer og mer data om elevens læring og resultater. Dette kan sees på som en økt datafisering av skolen, og den foregår ofte på ulike digitale plattformer.
Data om elevers læring samles inn og brukes til alt fra adaptive læringsverktøy til analyser av elevresultater på nasjonale prøver.
En slik innsamling av data skaper en rekke nye problemstillinger for både skoleeier, skoleledere og nasjonale myndigheter.
Mål for prosjektet
AGILE-EDU-prosjektet ser nærmere på utfordringer og muligheter ved datafiseringen.
Gjennom det treårige prosjektet blir det utviklet en database med forskningsoversikter og en rekke eksempel-studier som skal hjelpe skoler og myndigheter i møte med datafiseringen.
Formålet med Agile EDU-prosjektet er også å identifisere noen av nøkkelbegrepene innen datafisering i grunnskolen.
Om prosjektet
AGILE-EDU er et treårig prosjekt ledet av European Schoolnet.
Universitetet i Oslo er en sentral partner.
Prosjektet har fått støtte fra Erasmus+ sin Forward Looking Projects Call.