English version of this page

Agile EDU - Key Success Factors for inclusive digitally agile Education Ecosystems

Grunnopplæringen i alle europeiske land bruker en rekke digitale plattformer for å samle inn og lagre data om elevenes læring. AGILE-EDU-prosjektet ser nærmere på denne datafiseringen av skolen.

barneskoleelever i klasserom med lesebrett

Elevene har ikke bare et fysisk læringsmiljø, de har også et digitalt. På disse plattformene samles det inn store mengder data. Illustrasjonsfoto: Colourbox

Bakgrunn

De senere årene har skolesystemer over hele Europa på ulike vis samlet mer og mer data om elevens læring og resultater. Dette kan sees på som en økt datafisering av skolen, og den foregår ofte på ulike digitale plattformer.

Data om elevers læring samles inn og brukes til alt fra adaptive læringsverktøy til analyser av elevresultater på nasjonale prøver.

En slik innsamling av data skaper en rekke nye problemstillinger for både skoleeier, skoleledere og nasjonale myndigheter.

Mål for prosjektet

AGILE-EDU-prosjektet ser nærmere på utfordringer og muligheter ved datafiseringen.

Gjennom det treårige prosjektet blir det utviklet en database med forskningsoversikter og en rekke eksempel-studier som skal hjelpe skoler og myndigheter i møte med datafiseringen.

Formålet med Agile EDU-prosjektet er også å identifisere noen av nøkkelbegrepene innen datafisering i grunnskolen.

Om prosjektet

AGILE-EDU er et treårig prosjekt ledet av European Schoolnet.

Universitetet i Oslo er en sentral partner.

Prosjektet har fått støtte fra Erasmus+ sin Forward Looking Projects Call.

Publisert 24. apr. 2023 11:11 - Sist endret 24. apr. 2023 11:11

Deltakere

Detaljert oversikt over deltakere