Vil du og familien din delta i et forskningsprosjekt om digital teknologi?

Universitetet i Oslo inviterer barn/unge, foreldre og besteforeldre til å delta i et forskningsprosjekt om bruk av digital teknologi i familielivet – på tvers av generasjoner.

Grandmother and grandson sitting together, looking at a laptop.  Grandson typing.

Hvordan bidrar digital teknologi til å opprettholde og forandre relasjoner mellom barn, foreldre og besteforeldre? Det er blant spørsmålene i et forskningsprosjekt som nå søker deltakere. Illustrasjonsfoto: Colourbox

I de fleste familier er digital teknologi sentral i hverdagslivet. Teknologien brukes til kommunikasjon, spill, fritid, jobb og skole. Hvordan bidrar dette til å bygge, opprettholde eller forandre relasjonene i familien – på tvers av generasjoner?

Det europeiske forskningsprosjektet PlatFAMs undersøker dette, og forskere ved Universitetet i Oslo inviterer nå barn/unge, foreldre og besteforeldre til å delta i prosjektet. Kanskje er dette noe for deg og din familie?

Hvem kan delta i prosjektet?

I prosjektet intervjuer vi representanter fra tre generasjoner av samme familie. Vi henvender oss derfor til foreldre og besteforeldre, for å rekruttere familier til å delta i studien.

Vi ønsker å snakke med besteforeldre, foreldre og barn/unge i alderen 8-18 år fra samme familie. Tema for samtalene er familiens bruk av apper (digitale plattformer) på nettbrett, smarttelefon og annen digital teknologi.

Det er ikke nødvendig at alle familiemedlemmer bor samme sted, men vi ønsker oss primært prosjektdeltakere i østlandsområdet.

Hva innebærer det å delta?

Deltakelse innebærer at en eller to forskere fra prosjektet intervjuer hvert av medlemmene i familien. Intervjuet tar 1–2 timer, og kan gjennomføres der det passer best for den enkelte. Vi trenger ikke å intervjue familiemedlemmene samtidig.

I neste runde kan familien bli kontaktet med spørsmål om et familieintervju, hvor alle tre generasjoner er til stede. Det er selvsagt valgfritt om man da ønsker dette.

Deltakende familier får enten et universalgavekort eller gavekort på kino.

Hva gjør du hvis du vil delta?

Dersom du selv kunne tenke deg å være med på prosjektet, er det fint om du vil kontakte to av dine familiemedlemmer og høre om også de er villig til å delta. Fordi prosjektet undersøker tre generasjoner i samme familie, betyr dette at du, hvis du er besteforelder, kontakter ett av dine barnebarn og én av foreldrene til dette barnebarnet. Er du selv forelder, undersøker du om barnet ditt ønsker å delta, og om én av besteforeldrene til barnet vil delta.

Dersom du kan tenke deg å delta i forskningsprosjektet, og du vet – eller tror – at andre i din familie også kunne tenke seg å være med, ønsker vi at du kontakter oss. Ta også kontakt dersom du har spørsmål.

Send en e-post eller tekstmelding til:

Mer om prosjektet

Prosjektet er et europeisk forskningsprosjekt, hvor hensikten er å gjøre intervjuer med tre-generasjoners familier fra Storbritannia, Estland, Spania og Romania i tillegg til Norge. Det er Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo som leder prosjektet.

Du finner mer informasjon på forskningsprosjektets nettside.

Publisert 29. feb. 2024 14:03 - Sist endret 29. feb. 2024 14:03