English version of this page

Educational Roadmap for Transformative Agency: Connecting School, Community and University for Social Change (SCU4Change)

Hvordan forholder elever og lærere seg til de store utfordringene i vår tid? Og hvordan kan vi få elever engasjert i spørsmål som berører deres fremtid direkte? 

Ungdommer demonstrerer for klima i New York. Fem tenåringsjenter fotografert nedenfra, mens de står i høyden. Knyttneve holdes opp. Plakat med påskriften "Respect our mother earth". Sol. Høye bygninger.

Skolestreikene for klima er et eksempel på hvordan elever engasjerer seg i spørsmål av stor betydning for deres fremtid. Bildet viser ungdommer som demonstrerer i forbindelse med et FN-møte om klima i 2019. Foto: UN Women på Flickr/ Amanda Voisard (CC BY-NC-ND 2.0 DEED-lisens)

Om prosjektet

Dette prosjektet skal munne ut i retningslinjer som europeiske skoler kan bruke i håndtering av vanskelige samfunnsutfordringer i årene som kommer.

Prosjektet tar utgangspunkt i såkalt gjenstridige problemer («wicked problems»), altså komplekse samfunnsutfordringer uten åpenbare eller enkle løsninger. I norsk skole kommer disse til uttrykk i de tverrfaglige temaene «bærekraftig utvikling,» «demokrati og medborgerskap» og «folkehelse og livsmestring». De gjenstridige problemene kan også være tema som lokalsamfunn, familie og elever/lærere definerer som sentrale for hvordan ungdom lever sine liv i dag og i fremtiden.

Prosjektet skal munne ut i et veikart for sosial endring. I arbeidet med dette vil to hovedspørsmål være viktige:

  • For det første skal vi utforske såkalt transformativ handlekraft («transformative agency») blant unge. Det vil si hvordan de bruker kunnskap, ferdigheter og motstandskraft for å ta valg for seg selv og andre unge mennesker, både lokalt og globalt.
  • For det andre vil vi undersøke hvordan praksiser som er utviklet for å engasjere elevene, kan bidra i undervisning og læring om gjenstridige problemer og sentrale samfunnsutfordringer.  

Mål

Hovedmålet er å utforme et bærekraftig europeisk veikart for samarbeid mellom skoler, universiteter og lokalsamfunn. Veikartet skal bidra til at aktuelle spørsmål knyttet til sosial endring håndteres bedre.

Prosjektet har fem delmål

  1. Å utforme, gjennomføre og formidle utdanningsprosjekter som skaper endring. Disse prosjektene skal adressere aktuelle sosiale spørsmål av global betydning, og de skal knytte sammen ungdomsskoler, videregående skoler og lokalsamfunn, med støtte fra universiteter.  
  2. Å utvikle en modell for hvordan lærere, elever, lokalsamfunn og universiteter sammen kan lage undervisning som adresserer de store samfunnsutfordringene, og som gir elevene bedre muligheter til å påvirke sin egen fremtid.
  3. Å fremme autentisk læring om aktuelle sosiale spørsmål og miljøspørsmål i ungdomsskole og videregående skole. Slik læring har betydning for skolens rolle i moderne samfunn og for hvordan vi forholder oss til fremtidige utfordringer. 
  4. Å utforske hvordan digital teknologi kan støtte utvikling av ressurser og av transformativ handlekraft på tvers av skoler, universiteter og lokalsamfunn, samt mellom lærere og elever.
  5. Å formidle resultater, virkningen av prosjektet og dets aktiviteter. Målet er at andre kan bruke dette som en modell for å skape sosial endring og involvering av studenter og nærmiljø. Vi vil i den forbindelse lage en dokumentarfilm.

Bakgrunn

Europeiske samfunn og innbyggere opplever dramatiske og overveldende utfordringer i måten vi lever på. Slike utfordringer kan være væpnede konflikter, trusler om miljøkatastrofer, pandemier, økonomisk ustabilitet, digitalisering, migrasjon og globalisering.

Sosial endring har blitt en del av nasjonale læreplaner for skolene i flere land. Sosial endring er sentralt i de tverrfaglige tema som lærere og elever bør jobbe med, og evnen til å delta i slike endringsprosesser er viktige kompetanser for europeisk fremtid.

Skolen er uten tvil sentral i sosial endring. Det er imidlertid mindre tydelig hvordan skoler, lærere og elever skal forholde seg til disse temaene, og hvordan skolene kan posisjonere seg i samfunnet for å håndtere fremtidige utfordringer, slik rapporten fra UNESCOs kommisjon for fremtidens utdanning (2021) foreslår at de skal. Forskningens rolle, som del av denne utviklingen, har også vært uklar.

Vi må undersøke hvordan samarbeid mellom skoler, lokalsamfunn og akademia utfolder seg, og vi er opptatt av hvordan unge mennesker og deres lokalsamfunn opplever sosial endring og deres egen transformative handlekraft. 

Det digitale er både en ressurs og en utfordring for endring, og det må dokumenteres som en del av unges hverdagsliv og aktiviteter i skolen.

Publisert 31. okt. 2023 14:37 - Sist endret 17. nov. 2023 10:08