Språklæring og tekstforståelse i barnehagen (avsluttet)

Den språklige kompetanse barn utvikler i førskolealderen har betydning for senere kunnskapstilegnelse og leseforståelse. Prosjektet skal bidra med økt kunnskap om språklige ferdigheter i barnehagealderen som legger grunnlaget for tekstforståelse. Det skal også bidra med kunnskap om hvordan barnehagelærere best understøtter utviklingen av slike ferdigheter.

Bildet kan inneholde: person, smil, ansikt, hode, mennesker i naturen.

colourbox.no

Om prosjektet

Prosjektet skal gjennom en intervensjonsstudie kaste lys over hvordan barnehagen kan støtte utvikling av ferdigheter som fremmer tekstforståelse hos barn som lærer norsk i barnehagen.

Mål

Prosjektet har to hovedmål:

  1. Å identifisere både umiddelbare virkninger og langtidsvirkninger av en intervensjon rettet mot å fremme utviklingen av ferdigheter som er antatt å være sentrale for barns senere tekstforståelse. Gjennom samtaler over tekst er intervensjonen rettet mot å utvikle muntlige språkferdigheter hos barn som lærer norsk som andrespråk i barnehagen.
  2. Å utforske utviklingen av disse ferdighetene i 3-5 års alderen og deres relative rolle i utviklingen av tekstforståelse.

Prosjektet har også flere anvendte mål:

  1. Å bidra med kunnskap relevant for barnehagelæreres profesjonsutvikling.
  2. Å formidle prosjektets kunnskapsgrunnlag til forskersamfunnet så vel som brukere av kunnskapen.

Prosjektledelsen

  • Professor Vibeke Grøver, Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo
  • Dr. Veslemøy Rydland, Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo

Referansegruppe

  • Lill-Kristin Mørch
  • Marianne Lindvær
  • Sigrunn Skretting
  • Carina Heiman
  • Merete Andersen
  • Eirill Mathisen

Prosjektets samarbeidspartnere

  • Professor Catherine Snow, Harvard University
  • Professor Paul Leseman, Utrecht University
  • Professor Francisco Pons, Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo

Øvrig samarbeid

  • Deichmanske bibliotek, Oslo
  • En rekke barnehager i Osloregionen
  • Fakultet for humaniora og utdanningsvitenskap, Høgskolen i Vestfold

Publikasjoner

  • Kucherenko, Svitlana; Rydland, Veslemøy & Grøver, Vibeke (2024). Dual‑language Learners’ Questions and Teacher Responses in Shared Reading in Preschool. Early Childhood Education Journal. ISSN 1082-3301. Fulltekst i vitenarkiv
  • Rydland, Veslemøy & Grøver, Vibeke (2023). Parent inferential questions and child responses during shared reading predict DLLs’ receptive vocabulary development. Journal of Early Childhood Research. ISSN 1476-718X. doi: 10.1177/1476718X231210637. Fulltekst i vitenarkiv
  • Kucherenko, Svitlana; Rydland, Veslemøy & Grøver, Vibeke (2022). Bilinguals Contingently Respond to Teacher Inferential Questions during Shared Reading in Preschool. Early Education and Development. ISSN 1040-9289. s. 1–17. doi: 10.1080/10409289.2022.2109393. Fulltekst i vitenarkiv
  • Grøver, Vibeke; Rydland, Veslemøy; Gustafsson, Jan-Eric & Snow, Catherine (2022). Do teacher talk features mediate the effects of shared reading on preschool children's second-language development? Early Childhood Research Quarterly. ISSN 0885-2006. 61, s. 118–131. doi: 10.1016/j.ecresq.2022.06.002. Fulltekst i vitenarkiv
  • Bubikova-Moan, Jarmila & Grøver, Vibeke (2021). Skolens samarbeid med foreldre til minoritetsspråklige barn i begynneropplæringen - refleksjoner over muligheter og utfordringer. I Grøver, Vibeke & Bråten, Ivar (Red.), Leseforståelse i skolen: Utfordringer og muligheter.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-65006-3. s. 46–58.
  • Grøver, Vibeke; Rydland, Veslemøy; Gustafsson, Jan-Eric & Snow, Catherine E. (2020). Shared Book Reading in Preschool Supports Bilingual Children’s Second‐Language Learning: A Cluster‐Randomized Trial. Child Development. ISSN 0009-3920. 91, s. 2192–2210. doi: 10.1111/cdev.13348. Fulltekst i vitenarkiv
  • Rydland, Veslemøy & Grøver, Vibeke (2020). Language use, home literacy environment, and demography: Predicting vocabulary skills among diverse young dual language learners in Norway. Journal of Child Language. ISSN 0305-0009. doi: 10.1017/S0305000920000495. Fulltekst i vitenarkiv
  • Grøver, Vibeke (2019). Young Bilinguals' Extended Discourse Skills: The Role of Perspective Taking. I Grøver, Vibeke; Uccelli, Paola; Rowe, Meredith & Lieven, Elena (Red.), Learning through Language. Towards an Educationally Informed Theory of Language Learning.. Cambridge University Press. ISSN 978-1-107-16935-7. s. 179–191. doi: 10.1017/9781316718537.017.
  • Grøver, Vibeke; Uccelli, Paola; Rowe, Meredith & Lieven, Elena (2019). Learning through Language. I Grøver, Vibeke; Uccelli, Paola; Rowe, Meredith & Lieven, Elena (Red.), Learning through Language. Towards an Educationally Informed Theory of Language Learning.. Cambridge University Press. ISSN 978-1-107-16935-7. s. 1–15.
  • Grøver, Vibeke (2017). Fostering vocabulary in early childhood education. I Kucirkova, Natalia; Snow, Catherine E.; Grøver, Vibeke & McBride, Catherine (Red.), The Routledge International Handbook of Early Literacy Education. A Contemporary Guide to Literacy Teaching and Interventions in a Global Context.. Routledge. ISSN 978-1-138-78788-9. s. 284–295. doi: 10.4324/9781315766027-26.
  • Grøver, Vibeke (2016). Implementing interventions: Building a shared understanding of why. New Directions for Child and Adolescent Development. ISSN 1520-3247. 2016(154), s. 109–112. doi: 10.1002/cad.

Se alle arbeider i Cristin

  • Grøver, Vibeke & Bråten, Ivar (2021). Leseforståelse i skolen: Utfordringer og muligheter. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-65006-3. 255 s.
  • Grøver, Vibeke (2018). Å lære språk i barnehagen. Kvaliteter ved barns samhandling med voksne og jevnaldrende som fremmer språklæring. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-42220-2. 194 s.
  • Kucirkova, Natalia; Snow, Catherine E.; Grøver, Vibeke & McBride, Catherine (2017). The Routledge International Handbook of Early Literacy Education. A Contemporary Guide to Literacy Teaching and Interventions in a Global Context. Routledge. ISBN 978-1-138-78788-9. 391 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Grøver, Vibeke (2019). Supporting dual language learning through collaboration between parents and teachers in early childhood education.
  • Kucherenko, Svitlana; Rydland, Veslemøy & Grøver, Vibeke (2019). Book sharing with young dual language learners in preschool.
  • Rasmussen, Ingvill; Smørdal, Ole; Amundrud, Anja Skrepstad; Frøytlog, Jo Inge Johansen; Omland, Maren & Dolonen, Jan Arild [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2019). Dialogisk undervisning med digitale verktøy. Ressurser for lærere.
  • Grøver, Vibeke (2018). Minoritetsspråklige barn i barnehagen - i et nordisk perspektiv.
  • Grøver, Vibeke (2018). Hvilke samtaleerfaringer i barnehagen understøtter andrespråklæring og hvorfor er slike erfaringer viktige i et langsiktig språklæringsperspektiv?
  • Grøver, Vibeke; Rydland, Veslemøy; Garmann, Nina Gram; Tkachenko, Elena; Romøren, Anna Sara Hexeberg & Høglind, Hanne [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2018). Å vokse opp med flere språk: Språklæring i barnehagen. .
  • Grøver, Vibeke & Rydland, Veslemøy (2017). Book-based interventions support young emergent bilinguals' narrative skills.
  • Grøver, Vibeke; Rydland, Veslemøy; Kucherenko, Svitlana & Sandøy, Mari Hustad (2016). Enhancing vocabulary development in young bilingual learners through text talk in school and at home.
  • Grøver, Vibeke & Rydland, Veslemøy (2016). Text-talk in preschool supports young emergent bilinguals' vocabulary learning.
  • Grøver, Vibeke (2016). Språklæring og tekstforståelse i barnehagen.
  • Grøver, Vibeke & Rydland, Veslemøy (2016). Språklæring og tekstforståelse i barnehagen - de første resultatene.
  • Grøver, Vibeke (2016). Language learning and text comprehension in language minority children - the Oslo study.
  • Grøver, Vibeke (2016). Språklæring og tekstforståelse - hva kan barnehagen gjøre for å støtte tospråklige barns språklige læring?
  • Rydland, Veslemøy & Grøver, Vibeke (2015). Trust in text in children who do not receive reading instruction until age 6: Results from a Norwegian sample.
  • Grøver, Vibeke (2015). Hva er randomiserte kontrollerte forsøk og hva skal til for å lykkes?
  • Rydland, Veslemøy & Grøver, Vibeke (2015). Bilingual children's vocabulary development from preschool to fifth grade: the mpact of amount versus diversity of talk exposure.
  • Grøver, Vibeke (2015). Språklæring og tekstforståelse i barnehagen - en studie av tospråklige barn.
  • Grøver, Vibeke; Rydland, Veslemøy; Cekaite, Asta & Aronsson, Karin (2014). Interlocutor awareness in young second-language learners' peer talk.
  • Grøver, Vibeke (2014). Bilingual children's second-language vocabulary learning in preschool: the impact of teacher and peer talk.
  • Grøver, Vibeke & Rydland, Veslemøy (2014). Young language minority children's language learning and textcomprehension.
  • Grøver, Vibeke (2014). Randomiserte, kontrollerte intervensjonsstudier.
  • Grøver, Vibeke (2013). Young Immigrant Children’s Language Learning and Text Comprehension in Norway: Using an Observation-based Longitudinal Study to Outline a Randomized Controlled Intervention Study.
  • Grøver, Vibeke (2013). Young Immigrant Children’s Vocabulary Trajectories from Preschool to School: Lessons from Scandinavia.
  • Grøver, Vibeke (2013). Second-language Speakers in Scandinavian Early Childhood Education.
  • Grøver, Vibeke (2013). Young language-minority children's participation in preschool talk: long-term implications?
  • Rydland, Veslemøy; Grøver, Vibeke & Lawrence, Joshua (2013). Learning a Second Language in Preschool: Children With High First-Language Skills Benefit More From Rich Second-Language Exposure.
  • Grøver, Vibeke; Rydland, Veslemøy & Lawrence, Joshua F. (2013). Second-language vocabulary trajectories from age five to ten: the role of preschool talk quality.
  • Grøver, Vibeke; Rydland, Veslemøy & Lawrence, Joshua (2013). Who benefits from a rich language environment in preschool: a study of bilingual children.
  • Rydland, Veslemøy & Grøver, Vibeke (2013). The long-term impact of preschool dialogues for Turkish immigrant children‘s Norwegian vocabulary.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 30. jan. 2013 13:47 - Sist endret 16. juli 2024 08:40

Kontakt

Vibeke Grøver

vibeke.grover@iped.uio.no

+47-22857601

Deltakere

Detaljert oversikt over deltakere