English version of this page

Demokrati, danning og klima: En rekonfigurering av det sanselige

I dette doktorgradsprosjektet undersøker jeg den franske filosofen Jacques Rancières forpliktelse til radikal likhet. Jeg bruker begrepet om radikal likhet til å undersøke det som barn og unge har sagt og skrevet i løpet av skolestreikene for klima.

foto av paroler og plakater med slagord for klimaet på engelsk. "when leaders act like kids, the kids become leaders" står det på den mest sentrale i bildet.

Den første skolestreiken for klima ble holdt i 2018 av svenske Greta Thunberg. Bevegelsen spredte seg raskt til land over hele verden. Illustrasjonsfoto: Pixabay

Om prosjektet

Målet med dette prosjektet er å revurdere demokrati og (ut)danning ved å undersøke spørsmålet om barn og unges demokratiske deltakelse gjennom den franske filosofen Jacques Rancières forpliktelse til radikal likestilling.

I mange land, inkludert Norge, er barns medvirkning lovfestet. Artikkel 12 i FNs barnekonvensjon (1989) fastsetter «hvert barns rett til å uttrykke [sine] meninger fritt i alle saker som berører barnet» (Konvensjonen om barnets rettigheter, 1989). Dette prosjektet er forankret i skolestreikene for klima, og jeg skal undersøke hvordan ungdom og barn redefinerer «alle saker som berører barnet».

Barn ser ut til å være de som er (og vil bli) mest berørt av klimakrisen. Likevel blir de ikke lyttet til når de gir uttrykk for bekymringene sine. Jeg undersøker hvordan skolestreikene for klima kaster nytt lys over spørsmålet om hvordan barn kan forstås som likeverdige demokratiske subjekter.

Publisert 1. sep. 2023 12:13 - Sist endret 1. sep. 2023 12:29