Om prosjektet
Målet med dette prosjektet er å revurdere demokrati og (ut)danning ved å undersøke spørsmålet om barn og unges demokratiske deltakelse gjennom den franske filosofen Jacques Rancières forpliktelse til radikal likestilling.
I mange land, inkludert Norge, er barns medvirkning lovfestet. Artikkel 12 i FNs barnekonvensjon (1989) fastsetter «hvert barns rett til å uttrykke [sine] meninger fritt i alle saker som berører barnet» (Konvensjonen om barnets rettigheter, 1989). Dette prosjektet er forankret i skolestreikene for klima, og jeg skal undersøke hvordan ungdom og barn redefinerer «alle saker som berører barnet».
Barn ser ut til å være de som er (og vil bli) mest berørt av klimakrisen. Likevel blir de ikke lyttet til når de gir uttrykk for bekymringene sine. Jeg undersøker hvordan skolestreikene for klima kaster nytt lys over spørsmålet om hvordan barn kan forstås som likeverdige demokratiske subjekter.