Om prosjektet
P.hd.-prosjektet ’Kulturkampen om læreren’ er en tekst- og idéhistorisk analyse av norsk lærerutdanningspedagogikk i et demokrati- og modernitetsfilosofisk perspektiv. I avhandlingen analyseres tekster knyttet til sentrale lærerutdanningsreformer i perioden 1930 - 2003. Hvilke danningsidealer som etableres for allmennlærerne i lærerutdanningsinstitusjonen, og hvordan disse endres diskursivt i tidsperioden er den sentrale problemstillingen i prosjektet. Analysen legger grunnlaget for å diskutere hvordan norsk lærerutdanningspedagogikk reflekterer og inngår i en generell kulturkamp om samfunnsdannelse og demokrati, som er prosjektets tematiske omdreiningspunkt.
Prosjektets teoretiske tilførsel hentes fra pedagogisk filosofi, spesielt den moderne danningsteoretiske tradisjonen fra Kant til Foucault. Metodologisk innfallsvinkel i prosjektet er diskursanalyse og genealogi (Foucault).
Avhandlingen skrives med tilknytning til forskergruppen Humaniorastudier i pedagogikk.
Forskningsart
Grunnforskning