Om prosjektet
Hovedformålet med dette prosjektet er å se på hvordan kunnskap utvikles i lærerprofesjonen, med fokus på hva slags kunnskapspraksiser lærere benytter seg av når de integrerer nye vurderingsformer inn i eksisterende praksis. Prosjektet er empirisk basert på feltarbeid i tre norske ungdomsskoler, og benytter seg av videoobservasjon av lærerteam samt semi-strukturerte intervjuer med lærere, skoleledelse og skoleeier. Teoretisk er prosjektet plassert innen en sosiokulturell tradisjon (Vygotsky 1978; Wertsch 1991; Säljö 2006), og trekker på perspektiver fra Karen Knorr Cetina (1999; 2001) og sosial praksisteori (Schatzki et al. 2001).
Prosjektet er en del av arbeidet til forskergruppen LIKE ved Pedagogisk forskningsinstitutt, og veiledes av Monika Nerland (PFI) og Anne Edwards (UiO/University of Oxford).
Forskningsart
Grunnforskning