Prosjektet ProSkap-SL nærmer seg slutten, og vi har gleden av å invitere alle interesserte til avslutningskonferanse. Hjertelig velkommen til å diskutere forskningsfunnene og deres betydning for praksis!
Vi har valgt å dele presentasjonene inn etter hovedtema, men mange av presentasjonene vil komme innom flere av temaene. Konferansen er relevant for en rekke ulike grupper i praksisfeltet og forskningsfeltet.
Program
09.30: Kaffe og registrering
10.00: Velkommen
10.05: Presentasjoner og diskusjon: Økt 1 - skaperverksted og skapende aktiviteter
Skape + programmere = engasjere? En kvalitativ analyse av skaperverksted som undervisningsmetode i skolen. Thea Mathilde Lium Dahlborg, masteroppgave, Institutt for pedagogikk, UiO
Strukturert kreativitet: En utgreiing av lærerrollen i skaperverksted med søkelys på stillasbygging. Leif-Erik Hoel Stabell, masteroppgave, Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo (UiO)
Rising-to-the-concrete: Et konsept for pedagogisk tilrettelegging av samarbeidslæring i skaperverksted. Professor Anders Mørch, Institutt for pedagogikk, UiO
11.20: Pause
11.35: Presentasjoner og diskusjon: Økt 2 - programmeringsdidaktikk
Vanskelighetsnivå for ulike programmeringsbegreper: Samspill mellom programmeringsoppgavetype og oppgaveinnhold på oppgavens vanskelighetsgrad. PhD-kandidat Andreas Haraldsrud, Center for Computing in Science Education (CCSE), UiO
Programmeringsundervisning i en skaperverkstedkontekst: Trippel støtte gjennom oppgavetyper, lærerveiledning og fysiske materialer. PhD-kandidat Andreas Haraldsrud, CCSE, UiO
12.15: Lunsj
13.00: Presentasjoner og diskusjon: Økt 3 - skaperverksted og skapende aktiviteter
Skaperverksted og sosio-tekniske nettverk. PhD-kandidat Kristina T. Litherland, Institutt for pedagogikk, UiO
Psykologisk avstands rolle i undervisningsdesign i skapende aktiviteter innen realfag: implikasjoner for studenters involvering og læring. PhD-kandidat Ellen E. Flø, Institutt for spesialpedagogikk, UiO og Viken
Realfagslæring og involvering i skapende aktiviteter: en randomisert kontrollert studie. PhD-kandidat Ellen E. Flø, Institutt for spesialpedagogikk, UiO og Viken
Kunnskapsfilm-ressursen. Alexander Bjørndal, ProSkap-lærer og lektor ved Nesbru videregående skole, Viken fylkeskommune.
14.15: Pause
14.30: Presentasjoner og diskusjon: Økt 4 - stort læringspotensial
Metoder i tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial i Norge: En kvalitativ intervjustudie av fire lærere. Hedvig Johansen, masteroppgave, Institutt for spesialpedagogikk, UiO
Romlige evner og realfagslæring: Kan skapende aktiviteter forbedre tilpasset opplæring? Postdoktor Jørgen Smedsrud, BI og NIFU
Sanseresponsivitet: Hvordan individuelle forskjeller i hjernens tidlige signalbehandling fra sanse-stimuli påvirker læring og aktivering av det sympatiske nervesystem målt ved EEG og elektrodermal aktivitet. PhD-kandidat Ellen E. Flø, Institutt for spesialpedagogikk, UiO og Viken
15.30: Pause
15.45: Kommentarpanel
- Alexander Bjørndal, ProSkap-lærer og lektor ved Nesbru videregående skole
- Safina de Klerk, leder Oslo Vitensenter
- Per Øyvind Sollid, førsteamanuensis ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning, OsloMet
- Liv Oddrun Voll, førstelektor ved Naturfagsenteret, UiO
- Moderator: Jørgen Smedsrud
16.30: Avslutning
Praktisk informasjon
Konferansen strømmes, og vi legger ut video i etterkant. Link til videoopptak.
Det blir servert lunsj og litt pausemat med kaffe/te.
Hvis du har spørsmål, kan du kontakte Ellen Egeland Flø.