Avslutningskonferanse for prosjektet Programmering og skaperverksted i skolen (ProSkap-SL)

Velkommen til avslutningskonferanse der vi presenterer forskningsfunn om programmeringsdidaktikk, utforskende og skapende aktiviteter innen realfag, samt elever med stort læringspotensial.

Barneskolejente programmerer en lekerobotbil foran en dataskjerm.

Illustrasjonsfoto: Colourbox

Prosjektet ProSkap-SL nærmer seg slutten, og vi har gleden av å invitere alle interesserte til avslutningskonferanse. Hjertelig velkommen til å diskutere forskningsfunnene og deres betydning for praksis!

Vi har valgt å dele presentasjonene inn etter hovedtema, men mange av presentasjonene vil komme innom flere av temaene. Konferansen er relevant for en rekke ulike grupper i praksisfeltet og forskningsfeltet.

Påmelding

 

Program

09.30: Kaffe og registrering

10.00: Velkommen

10.05: Presentasjoner og diskusjon: Økt 1 - skaperverksted og skapende aktiviteter

Skape + programmere = engasjere? En kvalitativ analyse av skaperverksted som undervisningsmetode i skolen. Thea Mathilde Lium Dahlborg, masteroppgave, Institutt for pedagogikk, UiO

Strukturert kreativitet: En utgreiing av lærerrollen i skaperverksted med søkelys på stillasbygging. Leif-Erik Hoel Stabell, masteroppgave, Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo (UiO)

Rising-to-the-concrete: Et konsept for pedagogisk tilrettelegging av samarbeidslæring i skaperverksted. Professor Anders Mørch, Institutt for pedagogikk, UiO

11.20: Pause

11.35: Presentasjoner og diskusjon: Økt 2 - programmeringsdidaktikk

Vanskelighetsnivå for ulike programmeringsbegreper: Samspill mellom programmeringsoppgavetype og oppgaveinnhold på oppgavens vanskelighetsgrad. PhD-kandidat Andreas Haraldsrud, Center for Computing in Science Education (CCSE), UiO

Programmeringsundervisning i en skaperverkstedkontekst: Trippel støtte gjennom oppgavetyper, lærerveiledning og fysiske materialer. PhD-kandidat Andreas Haraldsrud, CCSE, UiO

12.15: Lunsj

13.00: Presentasjoner og diskusjon: Økt 3 - skaperverksted og skapende aktiviteter

Skaperverksted og sosio-tekniske nettverk. PhD-kandidat Kristina T. Litherland, Institutt for pedagogikk, UiO

Psykologisk avstands rolle i undervisningsdesign i skapende aktiviteter innen realfag: implikasjoner for studenters involvering og læring. PhD-kandidat Ellen E. Flø, Institutt for spesialpedagogikk, UiO og Viken

Realfagslæring og involvering i skapende aktiviteter: en randomisert kontrollert studie. PhD-kandidat Ellen E. Flø, Institutt for spesialpedagogikk, UiO og Viken

Kunnskapsfilm-ressursen. Alexander Bjørndal, ProSkap-lærer og lektor ved Nesbru videregående skole, Viken fylkeskommune.

14.15: Pause

14.30: Presentasjoner og diskusjon: Økt 4 - stort læringspotensial

Metoder i tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial i Norge: En kvalitativ intervjustudie av fire lærere. Hedvig Johansen, masteroppgave, Institutt for spesialpedagogikk, UiO

Romlige evner og realfagslæring: Kan skapende aktiviteter forbedre tilpasset opplæring? Postdoktor Jørgen Smedsrud, BI og NIFU

Sanseresponsivitet: Hvordan individuelle forskjeller i hjernens tidlige signalbehandling fra sanse-stimuli påvirker læring og aktivering av det sympatiske nervesystem målt ved EEG og elektrodermal aktivitet. PhD-kandidat Ellen E. Flø, Institutt for spesialpedagogikk, UiO og Viken

15.30: Pause

15.45: Kommentarpanel

  • Alexander Bjørndal, ProSkap-lærer og lektor ved Nesbru videregående skole
  • Safina de Klerk, leder Oslo Vitensenter
  • Per Øyvind Sollid, førsteamanuensis ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning, OsloMet
  • Liv Oddrun Voll, førstelektor ved Naturfagsenteret, UiO
  • Moderator: Jørgen Smedsrud

16.30: Avslutning

Praktisk informasjon

Konferansen strømmes, og vi legger ut video i etterkant. Link til videoopptak.

 

Det blir servert lunsj og litt pausemat med kaffe/te.

Hvis du har spørsmål, kan du kontakte Ellen Egeland Flø.

 

Påmelding

 

Publisert 21. nov. 2023 10:52 - Sist endret 8. apr. 2024 17:53