English version of this page

Nye kompetansekrav i offentlig sektor: Digitaliseringens konsekvenser for arbeid med ulik grad av spesialisering (CORPUS)

CORPUS-prosjektet vil utvikle ny kunnskap om hvordan digitaliseringen medfører nye krav til kompetanse og ekspertise i helsetjenestene

To sykehusansatte som ser på nettbrett. Foto.

Digitalisering er en viktig endringskraft i dagens arbeidsliv. Foto: Colourbox

Om prosjektet

Digitalisering er en viktig endringskraft i dagens arbeidsliv. Mer intensiv bruk av teknologi endrer blant annet måter å få tilgang til informasjon og koordinere arbeidet, måter å samarbeide med klienter eller brukere, og grunnlaget for å utøve profesjonelt skjønn. Selv om slike endringer er generelt beskrevet vet vi lite om hvordan digitalisering påvirker arbeidet i spesifikke arbeidskontekster, og hva dette innebærer for arbeidstakeres muligheter for deltakelse, læring og inkludering i arbeidslivet over tid.  CORPUS-prosjektet vil utvikle ny kunnskap om kompetansebehov og læring i helsesektoren ved å gjennomføre nærstudier av hvordan digitalisering fører til endringer i arbeidsorganisering og oppgavefordeling, hvilke kompetanser som trengs for å takle disse utfordringene, og hvilke læringsmuligheter som tilbys i det daglige arbeidet.

Prosjektet undersøker arbeid og læring i arbeidskontekster der ny teknologi for tjenestekoordinering og utføring av helsetjenestene nylig er designet, implementert eller videreutvikles for spesifikke formål. Prosjektet gjennomfører feltarbeid med to nedslag i kommunehelsetjenesten i Oslo. Ett av disse følger arbeidet med å designe, utvikle og implementere teknologien ELISE, som er et system for informasjonsdeling og koordinering av pasientoppfølging mellom ulike instanser i helsetjenesten. I den andre delen av feltarbeidet følger vi kunnskapsdeling i og mellom ulike bydeler, med fokus på hvordan nye arbeidsmåter utvikles når ny velferdsteknologi tas i bruk av brukere og endrer måten brukerne følges opp i tjenestene.

Les nyhetssaken «Digitale dingser er bare en liten del av løsningen på bemanningskrisa i helsetjenestene» hos Forskning.no

Se presentasjonen prosjektlederen holdt på e-helsekonferansen EHIN 2023

Bakgrunn

CORPUS-prosjektet er et tverrfaglig samarbeid mellom Instituttene for Pedagogikk og Informatikk ved Universitetet i Oslo. Prosjektet samarbeider med brukere og interessenter, samt med andre nordiske prosjekter. Prosjektet vil gi innsikt i hvordan inkludering og kontinuerlig læring kan støttes blant arbeidstakere med forskjellig bakgrunn, i helsetjenestene og mer generelt. 

Finansiering

Prosjektet er finansiert av Norges forskningsråd gjennom programmet Velferd, arbeidsliv og migrasjon (VAM)

  • Prosjektperiode: Juni 2019 – oktober 2024

Samarbeid

Prosjektet samarbeider med eksisterende projekter i Finland og Sverige.

Publikasjoner

Se alle arbeider i Cristin

  • Sadorge, Christopher & Nerland, Monika (2023). Professional Learning in Design Work: Developing Patient Information Systems through Object Construction.
  • Nerland, Monika; Hasu, Mervi & Grisot, Miria (2023). Discourses of Digitalisation and the Positioning of Workers in Primary Care: A Norwegian Case .
  • Nerland, Monika (2023). Exploring professional knowing and learning in local and extended contexts of practice.
  • Nerland, Monika; Brandenberger, Isabel Alexandra & Hasu, Mervi (2023). Relational meta-work emerging during technology integration in primary care.
  • Nerland, Monika; Aanestad, Margunn; Hasu, Mervi ; Grisot, Miria & Sundt-Ohlsen, Harald (2023). Nye kompetansebehov i helsesektorens digitaliseringsprosesser. .
  • Sadorge, Christopher; Nerland, Monika & Mäkitalo, Åsa (2022). New challenges for health professionals.
  • Sadorge, Christopher (2022). Collaborative work in designing a system for patient information sharing in health care.
  • Brandenberger, Isabel Alexandra; Hasu, Mervi & Nerland, Monika (2022). Reorganising practices in digitalising primary health services: The concerns of welfare technology coordinators.
  • Hasu, Mervi & Saari, Eveliina (2022). Localising strategies in the early phase of digitalisation in primary health organisations. Case examples from Norway and Finland .
  • Hasu, Mervi ; Nerland, Monika & Brandenberger, Isabel Alexandra (2022). Hvordan endrer velferdsteknologi arbeid og kompetanse i tjenestene? Presentasjon av foreløpige forskningsresultater og interaktiv seminar .
  • Mäkitalo, Åsa & Dalevi, Linn (2022). Mastering care? Welfare technologies in health care team decision practices.
  • Brandenberger, Isabel Alexandra & Hasu, Mervi (2021). Implementing technologies as renegotiating of responsibilities: a study of the emerging work role of the welfare technology coordinator in municipal health care.
  • Sadorge, Christopher; Nerland, Monika & Mäkitalo, Åsa (2021). Negotiating categories in design work. A study of a team developing a patient information system .
  • Sadorge, Christopher; Nerland, Monika & Mäkitalo, Åsa (2021). Categorisation work in the design of health information systems.
  • Nerland, Monika (2020). Reconfiguring relations between higher education and work: Knowledge practices and learning in the (post)digital era.
  • Dæhlen, Åsmund (2020). MECHANISMS OF DEMOCRATIC DESIGN - Rethinking large scale Participatory Design.
  • Liljeros, Linn & Hasu, Mervi (2022). Integrering av velferdsteknologi – En kvalitativ casestudie av hvordan to kommunale aktører bidrar til utviklingen av fremtidens hjemmetjeneste. Universitetet i Oslo.
  • Hasu, Mervi & Kilander, Bendik Runesønn (2021). Velferdsteknologi og digital opplæring i helsesektoren. Pedagogiske aspekter og tilrettelegging rundt nettkurs på bydelsnivå i Oslo kommune. Universitetet i Oslo.
  • Sciuto, Katarina; Winsnes, Sigurd; Nerland, Monika & Hasu, Mervi (2021). Profesjonell agency i digitale arbeidskontekster. En kvalitativ intervjustudie blant ansatte i kommunehelsetjenesten. Universitetet i Oslo.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. juni 2019 13:43 - Sist endret 19. apr. 2024 14:44

Kontakt

Prosjektleder

Monika Nerland

+47-22858172

m.b.nerland@iped.uio.no


Forskningsradet Stottet logo Bokmal 01 Weller RGB
 


 

Deltakere

Detaljert oversikt over deltakere