Om prosjektet
Utviklingen mot et stadig mer kunnskapsintensivt samfunn stiller store forventninger til individer og grupper om å engasjere seg i læring og kunnskapsutvikling. Nye redskaper, kommunikasjonsformer og teknologiske infrastrukturer skaper nye vilkår for læring. Samtidig er tilgangen på kunnskap og læringsmuligheter ulikt organisert og fordelt i ulike felt.Tidligere studier ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet har pekt på betydelige forskjeller mellom profesjonene når det gjelder hvordan praktikere holder seg oppdatert i sine fagfelt og hvilke læringsmuligheter de tilbys. Spesielt viser analysene i ProLearn-prosjektet at muligheten til å nyttiggjøre seg distribuerte kunnskapsressurser som tilbys gjennom tekster, nettbaserte teknologier, dokumentasjonssystemer og andre redskaper har stor innflytelse på læringsmønstre og læringsmuligheter.
LiKE-prosjektet vil følge opp disse innsiktene gjennom å studere forholdet mellom læring og kunnskapsutvikling mer inngående i fire profesjonsfelt: sykepleiere, lærere, revisorer og dataingeniører.
Spesiell oppmerksomhet er rettet mot hvordan artefakter og kunnskapsressurser kan knytte læring i arbeidslivet til den generelle kunnskapsutviklingen i profesjonen eller fagfeltet. For å belyse dette fra ulike vinkler gjennomfører prosjektet tre sett av forskningsaktiviteter:
- Kasusstudier av kunnskapspraksiser i utvalgte arbeidsmiljøer
- Longitudinelle studier av profesjonsutøvernes læringsbaner
- Studier av kunnskapsregulering i profesjonsfeltene på nasjonalt og internasjonalt plan
Prosjektansvarlige: Professor Monika Nerland og Professor Karen Jensen ved Pedagogisk forskningsinstitutt, Universitetet i Oslo
Finansiering
Prosjektet er finansiert av Norges Forskningsråd (2007-2011) som et strategisk prosjekt for oppfølging av den nasjonale evalueringen av pedagogisk forskning. Det er forankret i Forskergruppen for arbeidslivslæring i kunnskapssamfunnet (FALK) ved Det Utdanningsvitenskapelige Fakultet, UiO. Prosjektet gjennomføres i samarbeid med Senter for profesjonsstudier ved Høgskolen i Oslo.
Samarbeidende prosjekter og partnere
- ProLEARN (Pedagogisk forskningsinstitutt)
- Ahus - Standardiserte prosedyrer for sykepleietjenesten (InterMedia)
- Innovative praksiser i skolen (Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling)
- StudData (Senter for profesjonsstudier)
- Profesjonsorganisasjoners kunnskapsarbeid (Pedagogisk forskningsinstitutt)
For mer informasjon, se prosjektets sider på engelsk