Mål
Målet for arbeidet er å få en dypere forståelse av hvordan kultur og sosiale normer bidrar til at lærere velger en autonomistøttende eller en kontrollerende motivasjonsstil.
Resultater
Analyser av datamaterialet skjer vår 2011
Bakgrunn
Det teoretiske utgangspunktet for studien er selv-bestemmelsesteori, hvor læreres autonomistøtte betraktes som vesentlig for å utvikle god motivasjon i klasserommet. 7 ulike nasjoner deltar i studien (Belgia, Norge, Israel (Arabisk / Jødisk), Jordan, Korea, USA). Det norske utvalget består en gruppe lærere i videregående skole, og en gruppe lærere fra grunnskolen. Dette er en survey studie basert på et spørrskjema hvor lærere tar stilling til ulike undervisningssenarioer de presenteres for.
Finansiering
'WCU-grant' I Korea for den internasjonale delen av studien, UiO for den norske deltagelsen.
Samarbeid
Studien skjer i samarbeid med Professor Johnmarshall Reeve, Korea University, som leder prosjektet, samt deltagere fra de ulike nasjonene.