Motivasjon og selv-regulert læring er sentrale aspekt i sosial-kognitive studier på læring og utvikling. Disse prosessene forutsetter motiverte elever og omgivelser som fostrer slike læringsaktiviteter. Vi trenger å få en bedre forståelse av lærer-elev interaksjoner, spesielt i de tidlige skoleår, som fremmer utvikling av strategier for selv-regulert læring. Denne studien følger vanlig undervisning i vanlige klasser på småskoletrinnet, for å se hva lærere sier og gjør som fremmer eventuelt hemmer denne utviklingen.
Om prosjektet
Prosjektet er en tverrsnittsstudie fra 2.-4.trinn i småskolen, med fokus på utvikling av motivasjon og selv-regulert læring i faget norsk. Oppmerksomheten er rettet mot hva lærer sier og gjør som kan bidra til å fremme motivasjon og selv-regulering de første skoleårene. Studien er en videobasert observasjonsstudie gjennomført ved 7ulike klasser ved 2 skoler i ulike demografiske områder.
Mål
Målet for prosjektet er å få en forståelse av samspillet både mellom lærer og elev, og elever i mellom når de arbeider med faget norsk. Klasseromsdiskusjonen og diaglogen mellom lærer-elev og elever i mellom er sentralt for å få en dypere innsikt i hva som foregår og konsekvensene for læring.
Resultater
Se publikasjoner.
Bakgrunn
Det teoretisk grunnlaget for prosjektet er selv-bestemmelsesteori. Metodisk er dette en multippel kasusstudie, med observasjon/video som det sentrale datainnsamlingsmetoden. Dataene er analysert med Videograph, hvor både aktiviteter og språklige ytringer i undervisningen kan kodes. I tillegg er foretatt intervjuer med de aktuelle lærerne. Prosjektet startet i 2007 og er planlagt fullført 2011. <Hvilke institutter deltar i prosjektet, tidsperspektiv, teoretisk grunnlag, metode, etc.>
Finansiering
Forprosjektet ble finansiert av Norges Forskningsråd, senere av PFI /UV.
Samarbeid
Deler av prosjektet skjer i samarbeid med Høgskolen i Oslo, Avdeling for lærerutdanning.
Forskningsart
Anvendt forskning.