Om prosjektet
Dette er en observasjonsstudie gjennomført med video. Fokus er rettet mot undervisningen ved lærerledet stasjon etter prinsippene i 'Early Years Literacy Program'.
Undersøkelsen skjer på 1. og 2. trinn i grunnskolen.
Mål
Vi ønsker å få dypere innsikt i hva som skjer på lærerledet stasjon for utvikling av tekstforståelse og motivasjon for lesing
Resultater
Prosjektet er nettopp startet. Det foreligger en masteroppgave fra 2010 som delvis danner bakgrunn for prosjektet:
Paust-Andersen, Ingrid (2010).''Early Years Literacy Program'. Implementering av en australsk undervisningmodell i norsk skole.Universitetet i Oslo: Masteroppgave
Bakgrunn
Prosjektet er planlagt for perioden november 2011 til desember 2014. Prosjektet bygger på internasjonal forskning om utvikling av tekstforståelse og motivasjon. For tesktsforståelse er vi spesielt interessert i hvilken grad det gjøres forsøk på utvikle en såkalt 'extended discourse' rundt temaene som tas opp ved lærerledet stasjon. I forhold til motivasjonsteori er vi interessert i hvorvidt lærer anvender en autonomistøttende eller kontrollerende motivasjonsstil som kan bidra til å utvikle interesse for lesing. Metodisk er det en observasjonsstudie av arbeid i klasserommet. Observasjonen gjennomføres med video, og lærer bærer trådløs mikrofon slik at vi kan høre hva som sies på lærerledet stasjon. Programmet Videograph blir brukt i analysene.
Finansiering
Prosjektet finansieres via Pedagogisk Forskningsinstitutt og TextDIM gruppen
Samarbeid
Prosjektet skjer i samarbeid med en tidligere masterstudent, Ingrid Paust-Andersen.
Utstyr
Utstyr til filming og analyse er brakt fram i samarbeid med Torgeir Christiansen, ILS. Han har også gitt opplæring i bruk, og fungerer som 'support' om noe skulle svikte.