Eksempler
Konserveringsemne teknologihistorie har et omfattende og fakta tungt pensum. Erfaringen er at mange studenter starter for sent å forberede seg til eksamen og at svarene er nok så overfladiske og mangelfulle. Det ble testet om Samtavla kunne brukes for å få studenten til å jobbe jevnlig med stoffet og gjennom dialog og korte tekster lage et utkast til et mer fullstendig svar på eksamensspørsmål.
I emner som innebærer mye studentaktive læringsformer, som for eksempel arbeid med reelle caser eller problemløsningsoppgaver kan det i mange tilfeller være vanskelig for studentene å koble praksis med teorien i pensumlitteraturen. I emnet Teknologi læringspraksiser og design brukes digitale verktøy som for eksempel Samtavla i arbeidet med å koble studentenes praktiske erfaringer med teoretiske tilnærminger.
Hybrid undervisning innebærer at studentene deltar i undervisningen på ulike måter, noen er i rommet og andre deltar digitalt. Digitale verktøy som Samtavla kan brukes for å skape læringsfellesskap og dialog mellom studenter og undervisere på ulike flater.
Med mange studenter i store forelesninger kan det være vanskelig å sette i gang diskusjoner i plenum. Samtavla kan hjelpe studentene til å starte.