English version of this page

Konserveringsemne teknologihistorie

Konserveringsemne teknologihistorie har et omfattende og fakta tungt pensum. Erfaringen er at mange studenter starter for sent å forberede seg til eksamen og at svarene er nok så overfladiske og mangelfulle. Det ble testet om Samtavla kunne brukes for å få studenten til å jobbe jevnlig med stoffet og gjennom dialog og korte tekster lage et utkast til et mer fullstendig svar på eksamensspørsmål.  

Studentene er delt i grupper av 4 eller 5 studenter og hver gruppe er tildelt et eksamensspørsmål. Studentene får i oppgave å forberede seg til seminaret individuelt gjennom å lese pensum og skrive korte meldinger på gruppens egne tavla om punkter som de synes er viktige å få med i svaret. I seminartimen diskuterer gruppene innleggene, fyller ut informasjonen, lager en struktur ved å skyve mikroblogger rundt på tavla og legger til eventuelt forklarende bilder. I plenum presenterer gruppene svarene og får innspill fra medstudenter og faglærer om hvordan svaret kunne utbedres. Tavlene er tilgjengelige for studentene gjennom semesteret og kopieres i tillegg av faglærer og publiseres i Canvas for senere bruk. 

I evalueringen av opplegget svarte de fleste studenter at de leste deler av pensum og skrev korte notater før seminaret. Dialog i gruppene var nyttig for å finne ut hva en ikke forstår, og få utvidet kunnskapene samt at å diskutere høyt gjør det lettere å huske. Gjennom samskrivingen ble kunnskapene mer konkret. Det var nyttig å få alt samlet på et sted og at det resulterte i en tekst som studentene kunne komme tilbake til når de skulle forberede seg til eksamen. Plenum øvelsen ga studentene innsikter i hvordan besvarelsen kan struktureres og utbedres.  

Publisert 24. mai 2024 18:10 - Sist endret 13. juni 2024 15:41