English version of this page

PPU-deltid ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning

Hybrid undervisning innebærer at studentene deltar i undervisningen på ulike måter, noen er i rommet og andre deltar digitalt. Digitale verktøy som Samtavla kan brukes for å skape læringsfellesskap og dialog mellom studenter og undervisere på ulike flater.  

Bildet kan inneholde: datamaskin, personlig datamaskin, data-tastatur, dataskjerm, perifer.

Vårt lærerstudie PPU deltid strekker seg over tre semestre og er basert på en kombinasjon av samlinger og nettbasert undervisning som benytter seg av omvendt undervisningsmetodikk. Den obligatoriske undervisningen skjer digitalt på kveldstid i tillegg til de fysiske samlingene og praksisperiodene. Dette gir økt fleksibilitet for våre studenter som bor spredt over hele landet, har fulle jobber på dagtid og familiære forpliktelser. 

I seminarundervisningen i pedagogikk bruker vi Samtavla aktivt for å få frem studentstemmene i store studentgrupper.  Studentene gjør individuelle forberedelser hjemme som legger grunnlaget for aktiv deltakelse i gruppearbeid i seminaret.  Samtavla brukes til refleksjoner, idemyldring, oppsummeringer og deling av praksiserfaringer. Slik sett bidrar Samtavla til aktiv deltakelse og sikrer likeverdig utdanning.  

Vi bruker også Samtavla til å binde sammen læringsaktiviteter innad i seminaret og mellom seminarer.  Gruppearbeid i seminarene kan ta utgangspunkt i individuelt forarbeid i Samtavla. Mangfoldet av studentstemmer blir tilgjengelig for hele studentgruppen på tvers av oppgaver, undervisningsmodaliteter (fysisk oppmøte og nettbasert deltakelse) og faglig bakgrunn til studentene. 

I plenumssamtaler benytter underviserne Samtavla for å fokusere på hvilke spørsmål studentene har behov for å utforske videre, hva de trenger mer hjelp til å forstå og hva de finner mer interessant.  Dette styrker plenumsamtalen som en konsolideringsarena. Vi bruker også informasjonen vi får gjennom studentenes bidrag på Samtavla til å justere vår egen undervisning. 

Publisert 24. mai 2024 18:04 - Sist endret 10. juni 2024 18:46