English version of this page

Master i pedagogikk og emne i UiOs sertifikatordring for bærekraft og innovasjon

I emner som innebærer mye studentaktive læringsformer, som for eksempel arbeid med reelle caser eller problemløsningsoppgaver kan det i mange tilfeller være vanskelig for studentene å koble praksis med teorien i pensumlitteraturen. I emnet Teknologi læringspraksiser og design brukes digitale verktøy som for eksempel Samtavla i arbeidet med å koble studentenes praktiske erfaringer med teoretiske tilnærminger.

Undervisning med Samtavla.

I dette emnet lærer studentene hva designprosesser og designtenkning innebærer i ulike læringspraksiser. Emnet har fokus på å gi studentene praktisk erfaring med designprosesser og designtenking gjennom å arbeide sammen med forskere, praktikere, elever, studenter eller publikum for å identifisere aktuelle utfordringer som læringspraksiser står overfor. Spesielt i arbeidet med omstilling til et mer bærekraftig samfunn. Studentene skal gjennom dette emnet utarbeide et teoriforankret designforslag som kan forbedre læringspraksisen i det aktuelle caset.

I undervisningen har jeg benyttet Samtavla i ulike oppgaver for å forsøke å koble sammen praktiske erfaringer som studentene får gjennom sitt arbeid til pensumlitteraturen.

Forberedelse ved bruk av video og Samtavla 

I forkant av emnet ble det laget video-intervjuer av forskere og forfattere av noen av artiklene på pensum. I videoene redegjør forskerne for sine designbaserte prosjekter. Studentene så på forskerintervjuene og leste de tilhørende artiklene før undervisningen, og skrev deretter korte bidrag i Samtavla om hva som fremheves som viktig i designbaserte forskningsprosjekter. Som oppgave to skulle de skrive hvilke tips de ville trekke frem som viktige for arbeid med egen case. I undervisningsøkten ble bidragene vist på tavla i det studentene kom inn i seminaret. Dette dannet utgangspunktet for diskusjoner både i gruppe og i plenum. Studentene fikk innblikk i hverandres tolkning av artikler og video-intervjuer og gjennom diskusjoner gjorde de koblinger til eget arbeid med case. De korte skriftlige bidragene i Samtavla dannet et godt utgangspunkt for diskusjoner både innad i gruppene og på tvers. Gjennom å lese hverandres bidrag i Samtavla fikk studentene et større innblikk i hverandres tanker og ideer. Det bidro også til at det var enklere for meg som underviser å starte plenumsdiskusjonene basert på studentenes egne ideer, samt at flere deltok i plenum.

Digitale verktøy som Samtavla kan også brukes som utgangspunkt for samarbeid og erfaringsutveksling på tvers av studentgrupper med ulik akademisk bakgrunn og erfaringer.

Erfaringsdeling, deltakelse og samarbeid på tvers

I dette kurset er det åpnet for deltakere fra bachelor i pedagogikk, masterstudenter fra andre institutter (IFI), samt bachelorstudenter som tar UiOs innovasjons- eller bærekraftsertifikat. Det gjør at det er en studentgruppe med mange ulike akademiske bakgrunner og erfaringer. I et kurs som dette er forskjellene både en utfordring, men også en verdifull ressurs. Ved å bruke verktøy som Samtavla om støtte i muntlige diskusjoner opplevde jeg at det ble større rom for deltakelse fordi studentene både kunne forberede seg og se verdien i egne bidrag når de ble trukket frem og visuelt synlige på den digitale tavla i undervisningsrommet. Det er selvsagt ikke teknologien i seg selv som legger til rette for deltakelse, men det pedagogiske designet av oppgavene som er avgjørende. I kurset har jeg benyttet meg av flere av ressursene for muntlig mestring i tillegg til Samtavla og andre digitale verktøy som mentimeter og Canvas.   

Publisert 13. juni 2024 12:00 - Sist endret 13. juni 2024 15:42