Innovasjonsprosjektet Samtavla

Prosjektleder for prosjektet står foran ei digital og ei analog tavle i et klasserom. Den digitale viser samtaleverktøyet Samtavla med innlegg i ulike farger.

Foto: UiO

Varighet:
01.01.2008–

I innovasjonsprosjektet Samtavla har forskere, programvareutviklere og designere over mange år jobbet med å utvikle og videreutvikle et forskningsbasert digitalt samhandlingsverktøy som brukes i undervisning.

Kontaktpersoner

Forskere, utviklere og designere ved Institutt for pedagogikk på Universitetet i Oslo har i dette prosjektet utviklet det digitale samhandlingsverktøyet Samtavla. Verktøyet er en forskningsbasert og pedagogisk innovasjon, og prosjektet dreier seg nå om å utvikle verktøyet videre i samarbeid med lærere i grunn- og høydere utdanning. 

Ta i bruk Samtavla

Hva er Samtavla

Samtavla er et gratis forskningsbasert verktøy for deling av korte meldinger på en felles digital tavle. I Samtavla lager læreren oppgaver, stiller spørsmål, og leder samtalene. Elever og studenter kan enten delta på Samtavla ved å bruke kallenavn og en felles PIN kode som læreren lager, eller de kan logge inn med sin FEIDE bruker.

Læreren kan lage oppgaver og stille spørsmål. Deltakerne kan jobbe individuelt, i gruppe eller i plenum. Deltagerne har tilgang til hverandres bidrag og kan bygge videre på dem. Alle bidrag vises på stor skjerm, de kan organiseres, diskuteres og videreutvikles i fellesskap.

Det korte meldingsformatet  gir støtte til muntlige aktiviteter og felles kunnskapsutvikling. Verktøyet kan brukes til å skape faglig sammenheng mellom individuelle og gruppebaserte læringsaktiviteter. Samtavla åpner også nye muligheter for elever eller studenter som kvier seg for å delta muntlig. 

Hvordan Samtavla ble til

Se video om Samtavla

Samtavla er utviklet gjennom et innovasjonsprosjekt. Det digitale samhandlingsverktøyet hjelper elever og lærere med å få til gode samtaler i klasserommet. Video: Shane Colvin/UiO

Deltakere

Finansiering

Støttet av Forskningsrådet

Prosjektnummer: 254761

Prosjektet har hatt ulike finansører i forskjellige faser. Norges Forskningsråd finansierte prosjektet fra 2016 til 2021. Før og etter dette har prosjektet blitt finansiert av ulike innovasjonsmidler fra Institutt for pedagogikk, Det utdanningsvitenskapelige fakultet og Universitetet i Oslo.

English version of this page
Publisert 14. mai 2024 13:20 - Sist endret 23. mai 2024 17:52