English version of this page

Hvordan Samtavla ble til

Samtavla har blitt utviklet i tett samarbeid med lærere, elever, forskere og designere over mange år. Her kan du lese om fasene i forskningen bak utviklingen av produktet.

Illustrasjon av tidslinje for Samtavlas utvikling. Fasene som er nevnt er: Tweak fra 2008 til 2014, Socius fra 2015 til 2016, Samtavla 1 fra 2016 til 2019 og Samtavla 2 fra 2019 til 2023 og Samtavla 3 fra 2023 til dags dato.

2023–: Samtavla III

Nye Samtavla ble lansert i 2024 med nytt design og flere oppdateringer basert på erfaringene fra det mangeårige utviklingssamarbeidet. Vi har lagt vekt på universell tilrettelegging, fleksibel navigering, mulighet til å forstørre melinger og til å eksportere innholdet til andre plattformer. Samtavla kan også integreres i andre plattformer.

Finansiering

  • Strategisk koordineringsgruppe for IT i utdanning, Universitetet i Oslo

  • Undervisningsvitenskapelig fakultets stimuleringsmidler, Universitetet i Oslo 

2019–2023: Samtavla II

Bildet viser funksjoner i Samtavla.

I denne fasen ble Samtavla videreutviklet med nye muligheter for organisering og deling av undervisningsopplegg. Arbeidet ble gjort i samarbeid med lærere. Det ble også utviklet en rekke ressurser for dialogisk undervisning i samarbeid med Nasjonal digital læringsarena (NDLA) og FIKS

Finansiering

  • Norges Forskningsråd

  • Strategisk koordineringsgruppe for IT i utdanning, Universitetet i Oslo

2016–2019: Samtavla

Basert på forskning og erfaringene fra våre tidligere studier, videreutviklet vi Socius til et nytt verktøy kalt Samtavla. Designet skal støtte fellesskapet og dialogen i klassen. Forskningsprosjektet Digitale dialoger kombinerte Samtavla med ressurser for å støtte dialogisk undervisning. Ressursene ble utviklet av forskere fra Univeristetet i Cambridge.

Finansiering

Bildet viser Samtavla på en IPad.

2015–2016: Socius

Bilde viser elever som lese på en ipad.

For å støtte samarbeid og faglig læring på en bedre måte, prøvde vi i neste fase ut mikroblogging. Det vil si korte meldinger som deles på en stor felles skjerm. Verktøyet ble kalt Socius og ble designet for bruk på nettbrett via en app. Verktøyet ble designet i samarbeid med lærere i videregående skole. 

2008–2014: TWEAK

Samtavla er basert på forskning på læring og undervisning med digitale teknologier. For å gi læreren mulighet til å støtte elevenes skriveprosesser og samarbeid, designet vi tilleggskomponenter i en wiki-teknologi. Vi la inn en chat slik at læreren kan være tilgjengelig for elevene, og vi la inn muligheten for tagging for å løfte fram sentrale fagbegreper.

Bilde av en eldre wiki-teknologi som viser navigasjon og egenskaper.