Samtavla har blitt utviklet i tett samarbeid med lærere, elever, forskere og designere over mange år. Her kan du lese om fasene i forskningen bak utviklingen av produktet.
2023–: Samtavla III
Nye Samtavla ble lansert i 2024 med nytt design og flere oppdateringer basert på erfaringene fra det mangeårige utviklingssamarbeidet. Vi har lagt vekt på universell tilrettelegging, fleksibel navigering, mulighet til å forstørre melinger og til å eksportere innholdet til andre plattformer. Samtavla kan også integreres i andre plattformer.
Finansiering
-
Strategisk koordineringsgruppe for IT i utdanning, Universitetet i Oslo
-
Undervisningsvitenskapelig fakultets stimuleringsmidler, Universitetet i Oslo
2019–2023: Samtavla II
I denne fasen ble Samtavla videreutviklet med nye muligheter for organisering og deling av undervisningsopplegg. Arbeidet ble gjort i samarbeid med lærere. Det ble også utviklet en rekke ressurser for dialogisk undervisning i samarbeid med Nasjonal digital læringsarena (NDLA) og FIKS.
Finansiering
-
Norges Forskningsråd
-
Strategisk koordineringsgruppe for IT i utdanning, Universitetet i Oslo
2016–2019: Samtavla
Basert på forskning og erfaringene fra våre tidligere studier, videreutviklet vi Socius til et nytt verktøy kalt Samtavla. Designet skal støtte fellesskapet og dialogen i klassen. Forskningsprosjektet Digitale dialoger kombinerte Samtavla med ressurser for å støtte dialogisk undervisning. Ressursene ble utviklet av forskere fra Univeristetet i Cambridge.
Finansiering
2015–2016: Socius
For å støtte samarbeid og faglig læring på en bedre måte, prøvde vi i neste fase ut mikroblogging. Det vil si korte meldinger som deles på en stor felles skjerm. Verktøyet ble kalt Socius og ble designet for bruk på nettbrett via en app. Verktøyet ble designet i samarbeid med lærere i videregående skole.
2008–2014: TWEAK
Samtavla er basert på forskning på læring og undervisning med digitale teknologier. For å gi læreren mulighet til å støtte elevenes skriveprosesser og samarbeid, designet vi tilleggskomponenter i en wiki-teknologi. Vi la inn en chat slik at læreren kan være tilgjengelig for elevene, og vi la inn muligheten for tagging for å løfte fram sentrale fagbegreper.