Muntlig mestring

Barneskoleelever sitter rundt en pult og samarbeider om noe på et ark. Smiler.

Muntlige ferdigheter er definert som én av fem grunnleggende ferdigheter i det norske læreplanverket. Illustrasjonsfoto: Shane Colvin

Varighet:
01.01.2023–

I dette prosjektet forsker vi på muntlige ferdigheter og dialogisk undervisning. Muntlige ferdigheter spiller en stor rolle i kommunikasjon, læring og utdanning, og dialogisk undervisning kan fremme disse ferdighetene.

Kontaktpersoner

Om prosjektet

Sammen med med våre partnere jobber vi med forskning og kompetanseutvikling for å fremme muntlig mestring i både grunnskole og høyere utdanning.

Gode muntlige ferdigheter er ikke noe som er medfødt, men noe vi må utvikle og lære. Muntlige ferdigheter må sees i lys av kontekst, kultur, og det endrer seg over tid.

I dette prosjektet undersøker vi hvordan det arbeides med muntlige ferdigheter, om muntlige ferdighter er i endring og om vi i dag har behov for nye ferdigheter.

Målet med prosjektet er å utvikle kunnskap og å styrke lærere i arbeidet med elever og studenters muntlige mestring.

Bakgrunn

Muntlige ferdigheter innebærer å skape mening gjennom å lytte, tale og samtale, og slike ferdigheter er en forutsetning for å kunne vise kompetanse.

Det norske læreplanverket definerer muntlige ferdigheter som en grunnleggende ferdighet, og et nødvendig redskap for læring og utvikling i alle fag. Det har imidlertid vært rettet mindre søkelys på muntlige ferdigheter enn på de andre grunnleggende ferdighetene i læreplanværket.

I et deltakende demokrati er det viktig at alle får mulighet til å utvikle ferdigheter slik at de kan snakke i offentligheten, presentere og argumentere gjennom tale, og kan undersøke argumenter som presenteres av andre.

Forskning har vist at dialogisk undervisning kan fremme muntlige ferdigheter fordi denne typen undervisning legger opp til mye muntlig aktivitet og deltakelse fra elevens side.

Det trengs mer kunnskap om hvordan lærere kan styrke arbeidet med muntlige ferdigheter i klasserom som rommer elever med ulike bakgrunner og forutsetninger. Det er også behov for mer kunnskap om hvordan teknologi kan brukes for å fremme muntlig deltagelse.

Verktøy og ressurser

I samarbeid med Universitetet i Cambridge og prosjektet Thinking Together, jobber forskerne i prosjektet Muntlig mestring med forskningsbaserte ressurser for undervisere. Ressursene er oversatt til norsk og kan brukes fritt til å fremme muntlige ferdigheter gjennom dialogisk undervisning:

Gå til ressurssiden for muntlige ferdigheter (for undervisere)

Forskerne som jobber i prosjektet Muntlig mestring, jobber også med Innovasjonsprosjektet Samtavla. I dette prosjektet har de utviklet og videreutviklet det digitale samhandlingsverktøyet Samtavla som undervisere kan bruke i arbeidet med muntlige ferdigheter.

Deltakere

Finansiering

Prosjektet er finansiert av Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo.

English version of this page
Publisert 13. juni 2024 11:09 - Sist endret 20. juni 2024 08:30