English version of this page

Språkutvikling og språkbruksmønstre hos flerspråklige barnehagebarn i Språksterkprosjektet (postdoc-prosjekt)

Hovedmålet med dette prosjektet er å få mer kunnskap om flerspråklige barnehagebarns språkferdigheter og språkutvikling. Hvordan, med hvem og i hvilke situasjoner bruker de flerspråklige barna språkene sine, på tvers av aldersgrupper og over tid?

Gutt i fire-fem-årsalderen sitter ved et bord og pusler store puslespillbrikker. En voksen kvinne sitter sammen med ham.
Illustrasjonsfoto: Shane Colvin/ UiO

Om prosjektet

Dette postdoktorprosjektet er en del av Språksterkprosjektet. Formålet med Språksterk er å videreutvikle, implementere og evaluere effektene av en intervensjon i barnehager i flerspråklige områder. Intervensjonens målsetning er å styrke barnehagene i deres arbeid med å støtte barns språkutvikling og i å samarbeide med foreldre.

Postdoktorprosjektet vil ha et særlig fokus på de flerspråklige førskolebarnas språkutvikling og språkbruk. Planlagte studier vil inkludere undersøkelser av barnas deltakelse i dekontekstualiserte samtaler; dimensjonalitet og stabilitet i barnas språkferdigheter; barnas språkbruksmønstre på tvers av situasjoner og samtalepartnere; og effekten av Språksterk på barnas språkutvikling.

Finansiering

Norges forskningsråd