Om prosjektet
Når vi ser at demokratier verden over svekkes, til tross for et stadig høyere utdanningsnivå i befolkningen, utfordres våre vante forestillinger om at utdanning bidrar til demokratisering.
Utdanning viser seg å være et tveegget sverd, som både kan fremme og hemme demokratiske verdier og praksisformer. Derfor bør vi undersøke våre tradisjonelle forestillinger om demokratiopplæring.
Dette tverrfaglige forskningsprosjektet beveger seg utover dagens forskningstilstand, og analyserer systematisk forestillingene om demokratiundervisning i norsk skole i dag.
Prosjektet undersøker tidligere og nåværende forestillinger om 'demokrati' og 'utdanning' og forholdet mellom dem.
Ambisjonen er å styrke, fremme og fornye modeller og teorier som støtter en mer bærekraftig og fruktbar demokratiundervisning.
Prosjektet anvender en narratologisk metodologi i kritiske analyser av læreplaner, ulike program for demokratiopplæring, historiske dokumenter og klasseromspraksiser.
De tre delområdene i prosjektet utforsker
- Historie om og i demokratiopplæring i skolen
- Etisk-politiske danningsdiskurser
- Estetiske klasseromspraksiser