Om prosjektet
Som samfunn møter vi kontinuerlig komplekse og innviklede problemer. Dette gjør at det er et økende behov for tverrfaglige løsninger og tilnærminger for å møte utfordringer med vanskelige, varierte og tvetydige krav.
I de siste tiårene er det stadig flere politikere, både nasjonalt og internasjonalt, som forfekter tverrfaglighet som et middel for å løse komplekse problemstillinger og samfunnsutfordringer – det være seg global oppvarming, pandemier og sosial ulikhet.
Organisasjoner som FN og Forskningsrådet understreker nettopp betydningen av tverrfaglighet for å løse slike samfunnsproblemer. Samtidig er konstruktivt, kontinuerlig tverrfaglig samarbeid enklere sagt enn gjort. Dette innebærer at universiteter og høgskoler må forberede sine studenter til slikt samarbeid.
Prosjektet Akademisk gjestfrihet i tverrfaglig utdanning (AHIE) studerer samarbeid i tverrfaglig utdanning ved å bruke begrepet "akademisk gjestfrihet", slik det ble utviklet av Phipps og Barnett i 2007. Akademisk gjestfrihet beskriver ulike måter å være gjestfrie på i en universitets- og høgskolekontekst, inkludert epistemologisk, materiell, språklig eller turistisk gjestfrihet.
Mål
- Utvikle ny konseptuell/teoretisk forståelse for betingelsene og pedagogikken som fremmer og fasiliterer akademisk gjestfrihet i tverrfaglig utdanning.
- Bidra til en omfattende, empirisk og praktisk kunnskapsbase om dynamikken i akademisk gjestfrihet og tverrfaglig utdanning, for å beskrive, modellere og fremme akademisk gjestfrihet i tverrfaglig utdanning.
- Utvikle en arena for forskerne i prosjektet, og andre interesserte fra høyere utdanning, der vi sammen kan utvikle råd og anbefalinger for å ta i bruk akademisk gjestfrihet til å forbedre tverrfaglige utdanninger.