English version of this page

Akademisk gjestfrihet i tverrfaglig utdanning (AHIE)

De siste femti årene har man blitt mer opptatt av tverrfaglige tilnærminger i utdanning, forskning og arbeid. Dette prosjektet vil undersøke hvordan vi i høyere utdanning kan utvikle tverrfaglige læringsmiljøer som hjelper studenter til å samarbeide på tvers av ulike profesjoner, for å løse komplekse samfunnsutfordringer.

Illustrasjonsfoto: Maleriet "Solen" av Edvard Munch. Sol og horisont.

Illustrasjonsfoto: Maleriet "Solen" av Edvard Munch.

Om prosjektet

Som samfunn møter vi kontinuerlig komplekse og innviklede problemer. Dette gjør at det er et økende behov for tverrfaglige løsninger og tilnærminger for å møte utfordringer med vanskelige, varierte og tvetydige krav.

I de siste tiårene er det stadig flere politikere, både nasjonalt og internasjonalt, som forfekter tverrfaglighet som et middel for å løse komplekse problemstillinger og samfunnsutfordringer – det være seg global oppvarming, pandemier og sosial ulikhet.

Organisasjoner som FN og Forskningsrådet understreker nettopp betydningen av tverrfaglighet for å løse slike samfunnsproblemer. Samtidig er konstruktivt, kontinuerlig tverrfaglig samarbeid enklere sagt enn gjort. Dette innebærer at universiteter og høgskoler må forberede sine studenter til slikt samarbeid.

Prosjektet Akademisk gjestfrihet i tverrfaglig utdanning (AHIE) studerer samarbeid i tverrfaglig utdanning ved å bruke begrepet "akademisk gjestfrihet", slik det ble utviklet av Phipps og Barnett i 2007. Akademisk gjestfrihet beskriver ulike måter å være gjestfrie på i en universitets- og høgskolekontekst, inkludert epistemologisk, materiell, språklig eller turistisk gjestfrihet.

Mål

• Utvikle ny konseptuell/teoretisk forståelse for betingelsene og pedagogikken som fremmer og fasiliterer akademisk gjestfrihet i tverrfaglig utdanning.
  • Bidra til en omfattende, empirisk og praktisk kunnskapsbase om dynamikken i akademisk gjestfrihet og tverrfaglig utdanning, for å beskrive, modellere og fremme akademisk gjestfrihet i tverrfaglig utdanning.
  • Utvikle en arena for forskerne i prosjektet, og andre interesserte fra høyere utdanning, der vi sammen kan utvikle råd og anbefalinger for å ta i bruk akademisk gjestfrihet til å forbedre tverrfaglige utdanninger.

Publikasjoner

Fant ingen resultater i Cristin