English version of this page

Læring gjennom dialog mediert av generativ kunstig intelligens (ph.d.-prosjekt)

Dette prosjektet undersøker bruk av generativ kunstig intelligens (GKI) i undervisning og læring i en norsk grunnskolekontekst.

Robot i klasserommet. Illustrasjonsfoto.

Illustrasjonsfoto: Mike MacKenzie

Om prosjektet

Doktorgradsprosjektet inngår som en del av innovasjonsprosjektet Læring i algoritmenes tidsalder (LAT), der Asker kommune er prosjektpartner. Prosjektgruppen skal gjøre casebaserte videoopptak av grunnskoleelever og -læreres samspill med programvare som bygger på kunstig intelligens. Lærerne i prosjektet vil delta som «medforskere» som designer undervisningen sammen med forskergruppen, og blir observert og intervjuet som en del av feltarbeidet.

Øvrige medlemmer i LAT-prosjektet: Øystein Gilje (prosjektleder), Sten Ludvigsen, Anders Mørch og Siv Sørås Valand. 

Mål

Et overordnet formål er å bidra med didaktiske modeller som beskriver ferdigheter og kompetanser («KI-literacies») som lærere og elever trenger for å oppnå et læringsfremmende samspill med generativ kunstig intelligens (GKI). Det er også et mål å analysere dialoger mediert av GKI i lys av etablert perspektiv- og dialogteori.

Bakgrunn

Læringsressurser med algoritmer er mye brukt i skolen. Med lanseringen av Open AIs ChatGPT i november 2022, økte behovet for å utforske hvorfor og hvordan generativ kunstig intelligens (GKI) kan benyttes som verktøy i norske klasserom. Litteratursøk høsten 2023 viser et stort behov for å undersøke bruk av kunstig intelligens i klasserommet i flere fag, skoleslag og trinn.

Finansiering

Norges forskningsråd og Institutt for pedagogikk (Universitetet i Oslo).

Samarbeid

Asker kommune.

 

 

Emneord: Kunstig intelligens, Undervisning
Publisert 12. feb. 2024 14:34 - Sist endret 12. feb. 2024 14:34