1990
1. 1990 Bø, Marklund, Hamsten, Persson og Tonnquist-Uhlen
Forholdet mellom nevrologiske utfall og psykiske dysfunksjoner hos barn med store språkproblem
2. 1990 Eva Nordland
Evaluering av de norske Unesco nettsverkskolene
3. 1990 Bjørg B. Gundem, Britt Ulstrup Engelsen og Berit Karseth
Læreplan og fag. Rapport nr. 1. Forsknings- og studiegruppen for læreplanteori og fagdidaktikk.
4. 1990 Erling Lars Dale
Om universitet og høgskole - Habermas og Luhmann
5. 1990 Eva Nordland
Unesco Network Schools in Norway
6. 1990 Asbjørn Birkemo
Læreplaner som styringsinstrument. Rapport nr. 2. Forsknings- og studiegruppen for læreplanteori og fagdidaktikk
7. 1990 Gundem, Ulstrup Engelsen, Karseth
Curriculum and School Subjects. Report no. 3, 1990. The Research Group for Curriculum and Subjects Didactics
8. 1990 Birgit Brock-Utne
Listen to Women - for a Change
9. 1990 Birgit Brock-Utne
Women, Education and Development
10. 1990 Britt Ulstrup Engelsen
Norskfaget i videregående skole: Litteraturdidaktisk vektlegging. Rapport I. Debatt-analyse og drøfting. Rapport nr. 4. Forsknings- og studiegruppen for læreplanteori og fagdidaktik
1991
1. 1991 Ivar Bråten
Lese- og skrivevansker i biologisk perspektiv
2. 1991 Olaf Tombre
Skoleutvikling i Ghana
3. 1991 Ivar Bråten
N=1. Om å studere det enkelte individ i anvendt pedagogisk-psykologisk forskning
4. 1991 Britt Ulstrup Engelsen
Norskfaget i videregående skole: Litteraturdidaktisk vektlegging. Rapport II. Plananalyser. Avsluttende drøftinger
5. 1991 Gundem, Bjørg B., Engelsen, Britt Ulstrup, Karseth, Berit, eds.,
Curriculum work and curriculum content, theory and practice, contemporary and historical perspectives
6. 1991 Ivar Bråten
Kognitive strategier og ortografi. Bind I
7. 1991 Ivar Bråten
Kognitive strategier og ortografi. Bind II
1992
1. 1992 Per Lauvås
Traditional teaching and the teaching of traditions. Impressions and reflections upon a visit study teaching in Buddhist monasteries in the Northern Province, the Kingdom of Thailand
2. 1992 Bjørg B. Gundem
Læreplanadministrering: Fremvekst og utvikling i et sentraliserings - desentraliseringsperspektiv.
Prosjektet læreplan og fag
3. 1992 Asbjørn Birkemo
Kunnskapstilegning i skolen
4. 1992 Britt Ulstrup Engelsen, Bjørg Brandtzæg Gundem, Berit Karseth
Verdier - vekst - video. Mangfold i møtet mellom lærer og læreplan
5. 1992 Svein Stensaasen
Søkekonferansen som start på forbedringsprosesser i en industribedrift
6. 1992 Vegard Moen
Målstyring og måloperasjonalisering i norsk grunnskole. En drøfting av mulighetene for effektivisering av grunnskolens pedagogiske virksomhet ved hjelp av målstyringskonseptet
1993
1. 1993 Svein Stensaasen og Bodil Ask
Læreres oppfatning av elevers samspill
2. 1993 Tiltredelsesforelesninger ved Pedagogisk forskningsinstitutt 1992
Pedagogisk forskning - forskningskvalitet og forskningsformidling
3. 1993 Birgit Brock-Utne
Education in Africa
4. 1993 Berit Karseth, Bjørg Brandtzæg Gundem og Britt Ulstrup Engelsen (red)
Om styring og læreplanutvikling
5. 1993 Asbjørn Birkemo
Skolemiljø og læringskvalitet
6. 1993 Bjørg B. Gundem og Berit Karseth
Læreplan og fag - sluttrapport
7. 1993 Kamil Z. Øzerk
Andrespråksinnlæring. Innføring i språkpedagogiske kunnskapsområder, teorier og modeller
8. 1993 Svein Stensaasen
The application of Deming's theory of TQM to achieve continuous improvements in Education
9. 1993 Bjørg B. Gundem
Historien om et prosjekt: Læreplan og fag 1989-1992
10. 1993 Egil Nilsen
Trekk av de verdslige søndagsskolenes historie. Innovasjonsprosjektet: Del 3.
1994
1. 1994 Erling Lars Dale
Det sosialpedagogiske studiet. Kritikk og rekonstruksjon av pedagogikken ved PFI
2. 1994 Pedagogisk forskningsinstitutt
Minneseminar om Einar Høigård
3. 1994 Kamil Z. Özerk
Language Development and Subject Matter Acquisition
4. 1994 Birgit Brock-Utne
The Power to Define the Curriculum
5. 1994 Kari Ellen Synnestvedt
Skolefaget kroppsøving. Fagets bakgrunn og utvikling 1848-1925
6. 1994 Marit Storeng
Ideological Changes - Educational Consequences:
How is Education evolving in Namibia from a Perspective of Liberation?
7. 1994 Birgit Brock-Utne
Indigenous forms of Learning in Africa. Education in Africa Vol. 2.
8. 1994 Per Lauvås og Frithjof Tollaas
Pedagogisk konsulentvirksomhet med akademiske fagmiljøer
9. 1994 Frithjof Tollaas og Per Lauvås
Pedagogisk konsultasjon ved Biologisk institutt
10. 1994 Per Lauvås og Frithjof Tollaas
Strategiske overveielser i veiledning med akademiske fagmiljøer
11. 1994 William Reid
Curriculum Planning as Deliberation
12. 1994 Berit Bratholm, Torstein Harbo og Harald Jarning
Brokker til en faghistorie. Pedagogikk som studiefag og forskningsfelt
1995
1. 1995 Birgit Brock-Utne
States or Markets? Neo-Liberalism in the Educational Policies of Sub-Saharan Africa. Education in Africa. Vol. 3.
2. 1995 Kamil Z. Øzerk
Modeller for minoritetsundervisning - En komparativ studie av modeller, strategier og metoder for organisering og gjennomføring av undervisning med to språk
3. 1995 Kari Elvestad og Eli Kari Høyhilder
Pedagogisk evaluering i historisk perspektiv
4. 1995 Vibeke Grøver Aukrust
Fortellinger fra stellerommet. To-åringer i barnehage: En studie av språkbruk - innhold og struktur
5. 1995 Walter Frøyen
Læring. Tilretteleging for læring med en elementærinnføring i Magne Nyborgs læringsteori og begrepslæringsmodell.
6. 1995 Karen Jensen
Studiemiljø og kunnskapsutvikling.
En undersøkelse av studiemiljøet på Det juridiske fakultet
ved Universitetet i Oslo.
7. 1995 Svein Stensaasen og Bjørg Tofte
Kvalitet i Japan
8. 1995 Elin Johanne Reite
Statlig læreplanadministrering: styring - strategi - retorikk. Et søkelys på deltakelse og representasjon i planprosessen frem mot ny generell del av læreplanen for grunnskolen, videregående opplæring og voksenopplæring - 1993
9. 1995 Tor Arnfinn Kleven
Reliabilitet som pedagogisk problem
10. 1995 Tor Arnfinn Kleven
Undervisning - kunst eller teknikk?
11. 1995 Svein Stensaasen
Ledelse og kvalitet i utdanning
1996
1. 1996 Tone Kvernbekk (ed.)
Considering the Researcher as Human Being
2. 1996 Bjørg B. Gundem og Kamil Øzerk (ed.)
Dissemination and Utilization of Resesarch Knowledge
3. 1996 Ola Bøe
PC-basert undersøking og trening av visuelle funksjoner
4. 1996 Anders Lysne
Skjønnhetens lysglimt i tilværelsen
5. 1996 Asbjørn Birkemo
School effectiveness
6. 1996 Olav Golf
Haugebevegelse og Folkeopplysning 1800-1860.
7. 1996 Yngve Lindvig og Jarl Inge Wærness (red.)
Perspektiver på høyere utdanning og forskning.
8. 1996 Birgit Brock-Utne og Tove Nagel (ed.)
The role of aid in the development of education for all
9. 1996 Per Rand
Avskjedsforelesning; Målrettet handling krever instrumentell aktivitet.
10. 1996 Ivar Bråten
Cognitive strategies in mathematics
11. 1996 Ola Bø
Differnsialdiagnose av lesesvake på grunnlag av KAOS-testen.
1997
1. 1997 Ellen Strøm Sundland
En analyse av didaktiske begreper i lys av
Organisasjonslæring
2. 1997 Knut Tveit (red.)
Streiftog i historisk og komparativ pedagogikk
3. 1997 Arild Tjeldvoll og Peter Nagy (red.)
Democracy or Nationalism
4. 1997 Bjørg Brandtzæg Gundem
Læreplanhistorie – historien om skolens innhold som forskningsfelt
5. 1997 Ola Bø
Celebral lateralitet hos lesesvake
6. 1997 Ivar Bråten, Alfred Lie og Rune Andreassen
Home literacy invironment, leisure time reading, and orthographic processin among Norwegian elementary school children
7. 1997 Thorleif Lund
Kausal metodologi; En kortfattet og enkel
Introduksjon.
8. 1997 Birgit Brock-Utne (red.)
Decolonizing the African mind.
9. 1997 Arild Tjeldvoll
A Service Univerity in Scandinavia?
10. 1997 Arild Tjeldvoll og Icara S. Holmesland (red.)
Gobalization and Education. Essays on Quality of Equality
11. 1997 Ola Bø
Perception and brain
12. 1997 Berit Karseth, Sigrun Gudmundsdottir og Stefan Hopmann (red.)
Didaktikk: Tradisjon og fornyelse. Festskrift til Bjørg Brandtzæg Gundem
1998
1. 1998 Per Lauvås & Gunnar Handal
Hovedfagsveiledning ved universitetet i Oslo. Rapport fra prosjektet "Vitenskapelig veiledning"
2. 1998 Anne Welle-Strand
Etterutdanning av fagpedagoger ved Universitetet i Oslo – Behov og strategi
3. 1998 Britt Ulstrup Engelsen
En læreplanteoretisk analyse av planer for menighetspedagogisk virksomhet i den norske kirke
4. 1998 Bjørg Brandtzæg Gundem
Understanding european didactics- an overview. Didactics (Didaktikk, didaktik(k), didactique)
5. 1998 Birgit Brock-Utne and Marianne Miettinen
The First Years of the "Education in Africa" Seminar at the University of Oslo
6. 1998 Britt Ulstrup Engelsen
Fagprøve og fagforståelse med fragmenter i et bilde av fagopplæring i arbeidslivet
1999
1. 1999 Roald Nygård, Lennart Rosenlund, Karen Jensen
Et korrespondanseanalytisk tilbakeblikk på noen data fra et studium av norske jusstudenter, med søkelys på bakgrunnsvariabelstrukturen og sider ved studentenes sosial miljø
2. 1999 Kjersti Franciszka Okkelmo
A focus on girls and boys within the classroms. Continous assessment as a contribution to quality improvement in primary education in Swaziland
3. 1999 Ragnhild Tungsvik
Continuous assessment as a contribution to quality improvement in primary education in Swaziland
4. 1999 Britt Ulstrup Engelsen
Læreplanstudier: Forskning på samfunnsfenomener
5. 1999 Birgit Brock-Utne and Gunnar Garbo
Globalization - on whose terms?