Pedagogen på polet

Praksisperioder er for mange en kjærkommen del av studiet. Man blir noen arbeidslivserfaringer rikere, og så får man satt den teoretiske verdenen litt mer i system.

Illustrasjonsbilde fra Vinmonopolet

Praksis i Vinmonopolet betyr mange spennende oppgaver. Foto: Shane Colvin

Bilde av masterstudent Louise Ann Ignacio Bjørnaas
Louise Ann Ignacio Bjørnaas er mastergradsstudent i pedagogikk og er nettopp ferdig med praksis på kjedekontoret til A/S Vinmonopolet. Foto: Shane Covin

En ordentlig vinn- vinn situasjon

Louise Ann Ignacio Bjørnaas er mastergradsstudent i pedagogikk og nettopp ferdig med praksis på kjedekontoret til Vinmonopolet.

– Arbeidsoppgavene mine har vært veldig forskjellige. Jeg har tatt del i kurs, og jeg har fått være med på å utvikle teknologiske læringsverktøy.

I følge Linn Huse-Amundsen, opplæringsleder i A/S Vinmonopolet, er det kjempegøy med praksisstudenter.

– De hjelper oss i å holde kontakt med faget, de skjerper oss litt, og det er bra, sier hun.

– Lett å finne pedagogikken

– På Vinmonopolet har det vært veldig lett å finne pedagogikken, den har vært litt over alt.

Bilde av opplæringsleder i Vinmonopolet
Linn Huse-Amundsen er opplæringsleder i A/S Vinmonopolet, og er en av mange som gir pedagogikkstudenter viktig arbeidslivserfaring under studiet. Foto: Shane Colvin

Huse-Amundsen samtykker.

– Pedagogikk er kjempeviktig i en opplæringsenhet og i en kunnskapsbedrift som Vinmonopolet. De butikkansatte er den viktigste reklameplakaten vår, og det er helt avgjørende at de har den kompetansen som trengs, og som kundene forventer. Da trenger vi å jobbe med læring og trening.

– Det fine med praksisen er at jeg får utøvd pedagogikken min. Jeg får brutt ned all den teorien jeg lærer, og brukt den i en hverdag i ulike bedrifter. Det er et privilegium, avslutter Bjørnaas.

Av Ulf Grefsgård
Publisert 18. apr. 2017 17:31 - Sist endret 12. okt. 2023 09:07