Institutt for pedagogikk partner i nyopprettet australsk Centre of Excellence for "Det digitale barnet"

– Med en totalramme på rundt 460 millioner norske kroner over syv år og med bred internasjonal deltakelse, er det en storsatsing vi her er vitne til.

To smågutter som sitter i en seng og ser på et nettbrett. Foto.

"Det digitale barnet" skal under lupen i ny internasjonal storsatsing. Foto: Colourbox

Tildelingen ble annonsert av den australske utdanningsministeren tidligere denne uken. Tildelingen består i 34.9 millioner australske dollar i forskningstildeling og omtrent det samme med bidrag fra deltakende institusjoner i Australia.

Risikoer og muligheter

Senteret skal styres fra Queensland University of Technology (QUT) under ledelse av professor Susan Danby.

Visjonen er et "friskt, utdannet og tilknyttet barn".

– Det unike med senteret vårt er at det skal studere det digitale barnet helt fra fødsel, sier professor Danby.

Bilde av IPED professor. Foto.
UiO representeres av IPED professor Ola Erstad og professor Elisabeth Staksrud fra Institutt for medier og kommunikasjon. Foto: Ola Erstad.

Blant annet skal 3000 familier følges over nesten syv år.

– Gjennom ulike registerdata er barnas digitale fotavtrykk synlig allerede fra før fødsel. Og allerede fra ung alder møter de på sosiale medier, de vil kunne ha nett-tilknyttede leker, og de vil delta i aktiviteter og få preferanser som lar seg spore elektronisk.

– Senterets mål er å drive evidensbasert forskning om risikoene, men også alle mulighetene som åpner seg for det digitale barnet, forteller Danby til QUT`s hjemmeside.

Bredt sammensatt forskergruppe

Ved oppstart kommer senteret til å bestå av trettitre forskere og industripartnere fra ulike kontinenter, med tung ekspertise på ulike fagfelt. Utdanning, helse, informatikk, ingeniørfag, psykologi og medier og kommunikasjon kan nevnes.

Professor Ola Erstad er IPED`s mann i prosjektet. Sammen med professor Elisabeth Staksrud ved Institutt for medier og kommunikasjon, representerer de UiO i storsatsingen.

Erstad ser frem til å begynne med arbeidet.

– Det er spennende å bli invitert inn i et slikt senter som vil bli verdensledende på sitt felt, og som vil kunne få mye oppmerksomhet internasjonalt om viktige tema som gjelder barns oppvekst i en digital tidsalder.

Av Ulf Grefsgård
Publisert 2. okt. 2019 11:54 - Sist endret 2. okt. 2019 16:16