Svært gledelig for instituttet
Prosjektet "The Nordic Education Model - Historical Emergence, Comparative Perspectives, and Current Renegotiations", også forkortet "NorEd" nådde helt opp i hard konkurranse med seks andre forskningsmiljøer ved UiO da UiO:Norden lyste ut midler høsten 2018.
– Det er utrolig gledelig at instituttet har fått innvilget et ti millioners prosjekt i hard konkurranse med andre forskningsmiljøer på UiO. Fruktene på UiO:Norden treet henger høyt, sier instituttleder Ola Erstad i en kommentar.
Kritisk blikk på nordisk utdanning
"The Nordic Education Model" skal gå over tre år og ledes av professor i pedagogisk filosofi Inga Bostad.
Det kommer til å bygge på fire pilarer som sammen gir et godt utgangspunkt for å kunne forstå det nordiske utdanningsfeltet.
- Konkurrerende tradisjoner, idealer og begreper om kunnskap i de nordiske landenes utdanningspolitikk, pedagogisk ideutvikling og pedagogisk praksis.
- Kamper om og utvikling av læreplaner og fagrekker i nordisk utdanning.
- Fremveksten av nordiske lærerkulturer og lærerutdannelser i komparativt perspektiv.
- Nordiske skolereformer i lys av internasjonal, regional og nasjonal politikkutforming og reformarbeid.
Bostad ser frem til å komme ordentlig i gang med prosjektet.
– Først og fremst ønsker vi å finne ut av om det i det hele tatt eksisterer en nordisk utdanningsmodell. Og i så fall, hva kjennetegner den? hvordan har den blitt fremforhandlet? hvordan står den seg? Hvilke verdier er under press?
– Vi er ikke ute etter er å tegne glansbilder. Vi ønsker like mye å utfordre historien om kontinuerlig framgang. Det er mye som går godt i Norden, men bildet må nyanseres. Og det er mye å lære av historien!
Tverrfaglig prosjekt
Et av hovedkravene i UiO:Norden er at prosjektene er tverrfaglige. "The Nordic Education Model" omfatter derfor et tyvetalls forskere fra teologi, historie, filosofi, idehistorie, kjønnsforskning, utdanningsvitenskap, musikk og medisin. I tillegg deltar Universitetsbiblioteket. Tre av forskerne er internasjonale.
– Alle tar med seg sine egne perspektiver inn i forskningen. Vi samler forskningen på feltet og skaper en faglig møteplass, forklarer Bostad
Satser på god faglig formidling
Funnene vil blant annet komme i to bokutgivelser, en nasjonal og en internasjonal. Det tas sikte på å arrangere månedlige fagseminarer og det skal arrangeres to store konferanser. En i 2019 og sluttkonferanse i 2021.
– Vi vil også integrere prosjektet i undervisningen. Mastergradsstudenter, doktorgradsstudenter og postdoktorer skal få komme inn og presentere egne prosjekter og kommentere på andres. I tillegg kommer vi til å samarbeide tett med det pågående UiO:Norden prosjektet om oppvekst, der flere av IPED kollegaene våre er involvert, avslutter prosjektlederen. Men aller først vil hun invitere til et idemyldringsmøte for alle interesserte miljøer.