Ærefull «keynote»

Professor Ola Erstad ved institutt for pedagogikk har vært hovedforeleser på den store EARLI konferansen 2021. Konferansen samler store deler av utdanningseuropa.

Bildet kan inneholde: panne, briller, visjon omsorg, smil, skjorte.

IPED professor Ola Erstad har vært hovedforeleser på den store EARLI konferansen 2021. Foto: Institutt for pedagogikk/UiO

Hva er EARLI?

For de som ikke er så kjent med EARLI, kan vi kort si at EARLI, eller European Association for Research on Learning and Instruction, er en høyt verdsatt internasjonal nettverksorganisasjon for junior- og seniorforskere innen utdanning.

Nettverket har mer enn 2000 medlemmer i over 60 land og er den største utdanningsorganisasjonen i Europa.

Den store EARLI konferansen sees på av mange som en av de viktigste møteplassene for utdanningsforskere, og det er altså her Ola Erstad har vært hovedforeleser i 2021 utgaven.

Fjær i hatten

Instituttleder Tone Kvernbekk er godt fornøyd med kollegaen sin.

–  Det er prestisjetungt å holde keynoter i sin alminnelighet, og særlig på store og viktige konferanser. Så det er naturligvis en fjær i hatten for Ola selv, men også kilde til stolthet for instituttet, at vi har forskere som er så dyktige og nyter så bred internasjonal anerkjennelse innenfor sitt felt, sier hun.

Erstad foreleste over temaet «Learning Lives and Lived Citizenship - trajectories of participation and futuremaking».

Flere aktiviteter

I tillegg til professor Erstads forelesning, skal det også nevnes at IPED har rett til titulerer seg med «EARLI Center of Excellence». Dette gjennom et pågående større nettverksprosjekt ledet av førsteamanuensis og visedekan for innovasjon og digitalisering ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Crina Damsa.

Av Ulf Grefsgård, Institutt for pedagogikk
Publisert 26. aug. 2021 15:39 - Sist endret 12. okt. 2021 11:58