Programmering blir allemannseie i skolen

Beregninger på datamaskinen er blitt helt nødvendig for å drive vitenskapen videre. Nå skal elevene i grunnskolen og på videregående lære seg det samme.

Hender som programmer på datamaskin. Foto.

Programmering er på full fart inn i skolen. Les mer i det nyeste nummeret av UiO`s forskningsmagasin Apollon. Foto. Colourbox

Programmering skal brukes til å øke forståelsen i ulike fag

Et viktig punkt i Fagfornyelsen, den siste store reformen i norsk skole, er at ungdomsskole- og videregåendeelever skal lære seg å programmere for å løse oppgaver i fag som matematikk, fysikk og biologi.

Ikke programmering for programmeringens skyld, men for å øke forståelsen i de ulike fagene.

– Programmering gjør det mulig å undervise på nye måter. Elevene kan dermed få en bedre forståelse av disse fagene, sier IPED professor Sten Ludvigsen, leder av utvalget som la grunnlaget for reformen, til forskningsmagsinet Apollon.

Av Ulf Grefsgård
Publisert 3. feb. 2021 17:50 - Sist endret 3. feb. 2021 17:52