Roper varsko om lærernes metodefrihet

Klassekampen melder om at 32 lærere ved Knarvik videregående skole har sendt brev til Vestland fylkeskommune med bønn om fysiske læremidler. Skolen deres er nemlig i ferd med å bli heldigital.

Avisutklipp. Foto.

Utklipp Klassekampen 15.juli 2021. Foto. Torill Strand/UiO

Teknologideterminisme

Professor i IKT og læring ved Institutt for pedagogikk, Eevi Beck, sier til Klasskampen at hun er kritisk til det som er i ferd med å skje i skolen etter at den store skolereformen Fagfornyelsen ble sjøsatt i 2020.

BIlde av professor. Foto.
Professor i IKT og læring er kritisk til at fysiske læremidler er i ferd med å forsvinne fra skolen. Det begrenser lærernes metodefrihet mener hun. Foto. Shane Colvin/UiO

Etter fagfornyelsen har ikke videregående skoler, ifølge Klassekampen, mottatt èn eneste krone fra regjeringen til innkjøp av fysiske læremidler, som for eksempel bøker.

Til Klassekampen roper Eevi Beck ut et varsko i forhold til lærernes metodefrihet.

– Mye av retorikken knyttet til digitalisering i norsk offentlighet, kretser rundt at «framtida er digital», og at vi derfor ikke har valgmuligheter, sier Beck til avisa

Hun ser det tydelig i skolen – og kaller tendensen «teknologideterminisme».

Ingen ting er bare bra

Et sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet sier til Klassekampen at en utfordring med Fagfornyelsen - en reform han forøvrig omtaler som en god retning for skolen - er at den er dårlig planlagt i forhold til læremiddelsituasjonen.

Beck mener det bergrenser lærenes mulighet til selv å velge hvordan de vil undervise. .

– I Norge er den dominerende samtalen at digitalt er bedre enn analogt,

–  Det har vært en så sterk tendens i mange år at jeg er villig til å kalle det ideologi, sier hun.

Beck mener det må være opp til lærerne hvordan digitale læremidler best kan brukes i undervisningen, ikke skoleledelsen.

– Det er et samfunnsproblem at det ikke finnes systematisk innhenting av utfordringer som skoler, og særlig lærere, elever og foreldre, opplever ved digitalisering. For ingenting er bare bra, sier hun..

Av Ulf Grefsgård, Institutt for pedagogikk
Publisert 8. sep. 2021 17:44 - Sist endret 9. sep. 2021 09:49