Ekspertgruppe skal undersøke styringen av lærerutdanningene

Berit Karseth fra Institutt for pedagogikk er en av ekspertene som skal undersøke styringen av lærerutdanningene. Regjeringens mål er at styringen skal bli mindre detaljorientert.

Portrett av kvinne i trapp.

Professor Berit Karseth ved Institutt for pedagogikk har forsket på styring av profesjonsutdanningene. Foto: Shane Colvin/ UiO

Regjeringen har satt ned en ekspertgruppe som skal se nærmere på hvordan styringen av lærerutdanningene kan bli mer overordnet og mindre detaljert.

– Over tid har mange tiltak for å øke kvaliteten i lærerutdanningene gitt et lappeteppe av krav. Det har gjort rammeverket unødvendig komplisert, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Sandra Borch i en pressemelding.

Professor Berit Karseth ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo er en av ekspertene i gruppa.

– Jeg har på ulikt vis arbeidet med spørsmål om styring av profesjonsutdanningene, så det var hyggelig å bli spurt om dette, sier Berit Karseth.

– Det er viktig å finne en god styringsbalanse mellom myndighetene, utdanningsinstitusjonene og de enkelte lærerutdanningene, fortsetter hun.

Ifølge Kunnskapsdepartementet skal ekspertgruppa se grundig og helhetlig på hvordan lærerutdanningene bør styres i fremtiden.

– Vi må gi universitetene og høyskolene tillit og handlingsrom i utviklingen av utdanningene, sier Borch i pressemeldingen.

Professor Sølvi Mausethagen fra OsloMet leder gruppa som skal levere sin rapport innen 1. juni 2024.

Av Marit Eline Lervik Christensen, Institutt for pedagogikk
Publisert 2. okt. 2023 13:45 - Sist endret 2. okt. 2023 13:45