Regjeringen har satt ned en ekspertgruppe som skal se nærmere på hvordan styringen av lærerutdanningene kan bli mer overordnet og mindre detaljert.
– Over tid har mange tiltak for å øke kvaliteten i lærerutdanningene gitt et lappeteppe av krav. Det har gjort rammeverket unødvendig komplisert, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Sandra Borch i en pressemelding.
Professor Berit Karseth ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo er en av ekspertene i gruppa.
– Jeg har på ulikt vis arbeidet med spørsmål om styring av profesjonsutdanningene, så det var hyggelig å bli spurt om dette, sier Berit Karseth.
– Det er viktig å finne en god styringsbalanse mellom myndighetene, utdanningsinstitusjonene og de enkelte lærerutdanningene, fortsetter hun.
Ifølge Kunnskapsdepartementet skal ekspertgruppa se grundig og helhetlig på hvordan lærerutdanningene bør styres i fremtiden.
– Vi må gi universitetene og høyskolene tillit og handlingsrom i utviklingen av utdanningene, sier Borch i pressemeldingen.
Professor Sølvi Mausethagen fra OsloMet leder gruppa som skal levere sin rapport innen 1. juni 2024.