Natalia Latini får Kongens gullmedalje for sin forskning om leseforståelse

Natalia Latini ved Institutt for pedagogikk utpekes til fremragende, yngre forsker og får Kongens gullmedalje for sin forskning om leseforståelse.

Portrett av kvinne

Postdoktor Natalia Latini ved Institutt for pedagogikk har blant annet forsket på forholdet mellom lesing på skjerm og lesing på papir. Foto: Shane Colvin/ UiO

Natalia Latini får Kongens gullmedalje for forskningen sin.

– Jeg er veldig overrasket og veldig glad for dette! Det er en fantastisk anerkjennelse av jobben jeg har gjort fram til nå og en stor oppmuntring for veien videre, sier Latini.

Hun jobber som postdoktor ved Institutt for pedagogikk, der hun blant annet forsker på leseforståelse og digital lesing.

– Jeg vil gratulere Natalia så mye med denne utmerkelsen, sier instituttleder Tone Kvernbekk ved Institutt for pedagogikk.

H.M. Kongens gullmedalje tildeles en fremragende, yngre forsker for et vitenskapelig arbeid bedømt ved Universitetet i Oslo.

Doktorgrad om papir- og skjermlesing

Instituttlederen er stolt over gullmedaljevinneren som i desember 2022 forsvarte sin doktorgradsavhandling «Reading in Limbo: Caught in Transition between Paper and Digital Texts».

Bedømmelseskomiteen slo den gang fast at Natalia Latini «helt tydelig er en sterk bidragsyter til forskningsfeltet».

Les leseforsker Natalia Latinis råd til nye studenter som er overveldet av pensum

– Natalia er en særs lovende, ung forsker som leverte en strålende doktorgradsavhandling, og som vi nå er svært glade for å ha som postdoktor hos oss ved Institutt for pedagogikk, sier Kvernbekk.

Bidrar innovativt innenfor flere forskningsfelt

Ifølge nominasjonen til gullmedaljen er Latinis doktorgradsarbeid et innovativt bidrag som skiller seg ut innenfor flere forskningsfelt, blant annet lesepsykologi, digital literacy og når det gjelder å måle den kognitive prosesseringen som skjer underveis i lesing.

Latinis arbeid har ifølge nominasjonen bidratt til at man nå vet mer om hva lesemedium har å si for folks lesing og for forståelsen deres av det de leser.

– Vi gleder oss til Natalias bidrag til forskningsfeltet i årene framover, sier instituttleder Tone Kvernbekk.

– Jeg gleder meg til å forske enda mer på ulike betingelser for leseforståelse i ulike digitale lesesituasjoner, sier Latini selv.

Dagsaktuelt forskningsfelt

Natalia Latini har tidligere i all hovedsak forsket på studenter i høyere utdanning, men sammen med kolleger vil hun i årene framover også undersøke lesing hos ungdomsskoleelever og elever i videregående skole.

I prosjektet CrossRead skal Latini og kolleger blant annet utforske hva digital erfaring, type lesemedium og lesesituasjonen har å si for leseforståelsen, for vurdering av tekster og for bruk av det man leser.

– Natalias forskning dreier seg om et område som er dagsaktuelt som aldri før. Bare se på hvordan debatten om lesing, skjermbruk og digitalisering i utdanningen har gått det siste året, sier Tone Kvernbekk.

I år er det syv forskere som mottar Kongens gullmedalje, og overrekkelsen skjer på Universitetet i Oslos årsfest i september.

Se liste over Natalia Latinis publikasjoner

I videoen nedenfor formidler Natalia Latini noen forskningsbaserte leseråd til studenter:

Av Marit Eline Lervik Christensen, Institutt for pedagogikk
Publisert 23. juni 2023 13:17 - Sist endret 23. aug. 2023 13:01