Ny, høythengende pris til leseforsker Ivar Bråten

Ivar Bråten anerkjennes nå også av The Society for Text and Discourse, et sentralt, internasjonalt forskningsmiljø for tekstanalyse og -forståelse.

Portrett av bråten. Bilde

– Å bli tildelt The Distinguished Scientific Contribution Award er for meg personlig en anerkjennelse som henger svært høyt og som jeg setter veldig stor pris på, sier Ivar Bråten. Foto: Sunniva Raknes / UiO

Dette er en av flere utmerkelser professor emeritus Ivar Bråten har blitt tildelt de siste årene. Utmerkelsene vitner om den omfattende betydningen han har hatt i utviklingen av forskning om lesing.

Setter stor pris på utmerkelsen

Som ved tidligere utnevnelser er han imidlertid rask til å påpeke at dette ikke er noe enmannsverk.

Bråten er fra 1. januar 2023 professor emeritus ved Institutt for pedagogikk, der han har tilbragt hele sin aktive forskerkarriere. Pensjonsalder til tross, Bråten har ingen umiddelbare planer om å avslutte forskningsarbeidet.

– En anerkjennelse som henger svært høyt.

Sammen med kollegaer er han nå i gang med flere prosjekter om hvordan digitale forstyrrelser kan påvirke vårt utbytte av å lese sakprosa. Han er for eksempel aktuell med prosjektet CrossRead.

The Society for Text and Discourse er en internasjonal organisasjon som samler forskere som er opptatt av ulike sider ved språklig praksis i muntlige og skriftlige uttrykksformer.

Har satt solide spor

I tildelingsbrevet understreker organisasjonen den store betydningen Bråten har hatt for utviklingen av dette faglige fellesskapet.

Prisen er tidligere tildelt betydningsfulle forskere som blant annet Herb Clark, Walter Kintsch, Art Graesser, Susan Goldman, Danielle McNamara, Paul van den Broek og Richard Gerrig.

I forskergruppen TextDIM, hvor Bråten er medlem, er de svært fornøyde med denne anerkjennelsen. Vibeke Grøver, som leder TextDIM, påpeker at utmerkelsen er svært fortjent og at Bråten over mange år har vært kjent som en internasjonalt ledende forsker på sitt område, teoretisk så vel som empirisk.

Grøver framhever at han har hatt stor betydning for utviklingen av fagfeltet, ikke bare internasjonalt, men også i norsk sammenheng – gjennom veiledningen av mange studenter og doktorgradskandidater.

At Bråten har satt solide spor etter seg, vitner også flere andre utmerkelser om. Han er første, og foreløpig eneste, utdanningsforsker fra Norden som er utnevnt til AERA-Fellow ved The American Educational Research Association. I 2019 ble han innlemmet i the Reading Hall of Fame, også det en anerkjennelse av et betydelig og livslangt arbeid innen leseforskning. Bråten er også på listen over verdens to prosent mest siterte forskere, alle fagfelt sett under ett.

Har langlesing blitt ekstremsport?

På lag med leseren

Av Kari-Anne Ulfsnes, Monica Bjermeland og Marit Eline Lervik Christensen