Innovasjonspenger skal gi bedre digitale læringsomgivelser

Forskere ved Institutt for pedagogikk har fått penger til å videreutvikle et innovativt verktøy som bruker kunstig intelligens til å bedre undervisning og læring.

– Prosjektet vårt skal bidra til at de digitale læringsomgivelsene blir mer tilpasningsdyktige og fleksible. Vi skal utnytte mulighetene kunstig intelligens gir, forteller postdoktor Rogers Kaliisa ved Institutt for pedagogikk.

Skal gi studentene mer målrettet læringsstøtte

Sammen med kollega Jan Dolonen skal Kaliisa videreutvikle kontrollpanelet Canvas Discussion Analytics Dashboard (CADA). Panelet brukes til å analysere data om studentenes læring på læringsplattformen Canvas.

portrett av mann i skjorte.
Rogers Kaliisa. Foto: Shane Colvin/ UiO

– Videreutviklingen skal gi bedre tilbakemeldinger og mer målrettet hjelp og støtte til læringen. Studenter og undervisere på alle nivåer vil kunne dra nytte av dette, sier Kaliisa.

Kontrollpanelet analyserer data om studentenes læringsaktiviteter i plattformens diskusjonsforum. I andre enden kommer det ut viktig informasjon som undervisere kan bruke til å ta gode beslutninger om egen undervisning.

Et bidrag på veien til smartere undervisningsverktøy

– Med disse pengene kommer vi et steg nærmere integrasjon av banebrytende KI-teknologi i utdanningen. Slik kan vi bidra til den nasjonale og globale utviklingen i retning enda smartere undervisningsverktøy, sier Rogers Kaliisa.

skjermbilde av et digitalt kontrollpanel i canvas,
Med det videreutviklede kontrollpanelet i Canvas (bildet), får underviseren nyttig innsikt som hen kan bruke til å tilpasse undervisningen sin.

Det er Veksthuset for verdiskaping ved Universitetet i Oslo som deler ut pengene, som oppad er begrenset til 50.000 kroner.

Veksthuset er et samarbeid mellom Det medisinske fakultet og Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, og skal bidra til mer og bedre innovasjon ved universitetet.

Av Marit Eline Lervik Christensen, Institutt for pedagogikk
Publisert 6. juni 2024 12:50 - Sist endret 6. juni 2024 12:50