Nytt tidsskrift vil utfordre etablerte sannheter i pedagogikken

– Nordiske pedagogiske filosofer publiserer i topptidsskrifter internasjonalt, men fagfeltet er lite synlig her hjemme. Det vil vi gjøre noe med, sier redaktøren for tidsskriftet Speki.

To kvinner foran en bokhylle.

Torill Strand (t.h.) er redaktør for tidsskriftet som bærer navnet «Speki», det norrøne ordet for «visdom». Lara Aref (t.v.) er redaksjonssekretær. Foto: Marit Eline Lervik Christensen/ UiO

Den første utgaven av det nordiske tidsskriftet for pedagogisk filosofi, Speki, ble lansert i februar 2024 og et spesialnummer er underveis.

Redaktør Torill Strand håper det nylanserte tidsskriftet kan bidra til å nyansere den offentlige samtalen om pedagogikk, skole og utdanning.

– Pedagogikk handler ikke bare om kompetanse og resultater. Det handler også om danning og oppdragelse. Dette er noe mange pedagogiske filosofer er opptatt av, og gjennom det nye tidsskriftet kan vi rette oppmerksomheten hit, sier Strand.

En pedagogisk filosof bruker filosofien til å undersøke pedagogiske ideer, problemer og fenomener som er relevante for pedagogisk forskning, politikk og praksis.

Puster liv i et dansk tidsskrift i dvale

Torill Strand er professor ved Institutt for pedagogikk på Universitetet i Oslo. Med Speki puster hun liv i et tidligere dansk tidsskrift som har ligget i dvale i et par år (Studier i Pædagogisk Filosofi).

Tidsskriftet har nå fått en tydeligere nordisk profil.

– Med sitt nordiske perspektiv utfyller Speki internasjonale pedagogisk-filosofiske tidsskrifter. Det utfyller også nordiske pedagogikktidsskrift med sitt pedagogisk-filosofiske perspektiv, forklarer hun.

Fra Institutt for pedagogikk har Strand med seg doktorgradsstipendiat Lara Aref som redaksjonssekretær og professor Inga Bostad som redaksjonsmedlem. Redaksjonen består i tillegg av kolleger fra de fire andre nordiske landene.

Artikler på norsk, svensk, dansk og engelsk er velkommen. De øvrige kriteriene er beskrevet på tidsskriftets nettside.

Verdighet settes under lupen i første utgave

Første utgave er lansert og kan leses fritt og gratis av alle som ønsker det. Foreløpig inneholder den tre artikler og en bokanmeldelse.

I sin artikkel undersøker Lia Bahizi verdighetsbegrepet med utgangspunkt i en situasjon i en skolefritidsordning. Marie Hållander diskuterer fordeler og ulemper ved bruk av eksempler i religionsundervisningen, mens Frederik Boris Hylstrup Olsen bruker seg selv som utgangspunkt når han utforsker hvordan forskerens følelser påvirker hva hen er villig til å se – og ikke se – i et klasserom.

Torill Strand er glad for at to av forfatterne i første utgave er stipendiater.

– Jeg ønsker meg gjerne unge bidragsytere. Et av målene våre er å få fram kvalitetspublikasjoner fra nye stemmer, sier Strand.

– Slik kan vi være med på å styrke fagmiljøet for pedagogiske filosofer i Norden, sier redaksjonssekretær Lara Aref.

Spesialnummer om samisk pedagogisk filosofi

Kommende tidsskriftutgave vil være et spesialnummer med filosofiske perspektiver på samisk pedagogikk.

Fagfellene er nå i gang med vurdering av bidragene som er sendt inn til redaksjonen, og lanseringen vil skje mot slutten av året.

– Det er på høy tid med et spesialnummer om samisk pedagogikk, gitt den assimilasjonspolitikken som de nordiske statene har ført, sier Torill Strand.

Vil du vite mer?

Kontaktperson: Professor Torill Strand

Ved Universitetet i Oslo utforskes pedagogisk-filosofiske perspektiver i forskergruppa Humaniorastudier i pedagogikk.

Av Marit Eline Lervik Christensen, Institutt for pedagogikk
Publisert 14. mars 2024 13:00 - Sist endret 14. mars 2024 13:05