Skal utforske om en KI-robot kan spille rollen som Sokrates

Kan en tilpasset språkmodell lede sokratiske samtaler som radiologistudenter lærer av? Det skal forskere og undervisere finne ut.

Portrett av kvinne
Anna Mavroudi. Foto: Shane Colvin/ UiO

– Vi håper at studentene kan oppnå en dypere forståelse av fagstogget gjennom å snakke med chatboten, og at den kunstige intelligensen dermed kan støtte dem når de skal skrive faglige tekster, sier førsteamanuensis Anna Mavroudi ved Institutt for pedagogikk.

På tvers av pedagogikk, kjeveradiologi og tannpleie

Mavroudi har, sammen med Gerald Torgersen og Monica Wicksell Torp fra Det odontologiske fakultet, fått en del av potten som Universitetet i Oslo bruker på strategisk utvikling av informasjonsteknologi i utdanning.

Torgersen jobber med ansikts- og kjeveradiologi, mens Torp jobber med tannpleievitenskap.

Mann i hvit frakk poserer ved siden av en hodeskalle i helsefaglige omgivelser med en stor sykehusmaskin.
Kan samtaleroboter basert på kunstig intelligens hjelpe radiologistudenter til dypere forståelse? Gerald Torgersen avbildet sammen med et sentralt studieobjekt for studentene som skal lære om kjeven. Foto: Marie Lindeman Johansen, OD/UiO

– Vi er glade for dette. Det er viktig å forstå mulighetene og begrensningene til kunstig intelligens i høyere utdanning, sier Mavroudi.

Eldgamle prinsipper i ny teknologi

I prosjektet skal de bruke kunstig intelligens (KI) til å simulere den sokratiske samtalen. Samtaleformen skal bidra til utforsking og læring.

– Prinsippene for samtalen er de samme som for 2400 år siden, men nå skal selve dialogen gjennomføres ved bruk av et dialogbasert KI-verktøy, forteller Mavroudi.

Selv om den pedagogiske tilnærmingen altså har en veldig lang historie, er det nytt at teknologien overtar samtalelederens rolle i den sokratiske dialogen.

– Og det er her innovasjonen ligger: I samarbeidet mellom menneske og maskiner, sier Anna Mavroudi.

Av Marit Eline Lervik Christensen, Institutt for pedagogikk
Publisert 6. juni 2024 14:01 - Sist endret 6. juni 2024 15:04