Engagelab 20 år: Jubileumsseminar

Institutt for pedagogikk ønsker velkommen til seminar og interaktiv mingling i anledning 20-årsjubileet til Engagelab.

Tre personer bruker et multi-touch bord med Munch-motiver som oppgaver.

Besøkende på Nasjonalmuseet blir kjent med Munchs kunst ved et digitalt berøringsbord. I forskningsprosjektet CONTACT: Communicating Organizations in Networks of Art and Cultural Heritage Technologies, bidro Engagelab i innovative utprøvinger av ulike måter å bruke digitale teknologier på for å engasjere publikum til deltakelse, tolkning og læring (foto: Engagelab).

I 20 år har Engagelab bidratt med forskningsbasert utvikling av digitale omgivelser og verktøy, og med innovasjon i forskningsinfrastruktur. Dette ønsker vi å feire, og vi vil gjerne ha deg som gjest!

Velkommen til jubileumsseminar der vi både ser tilbake og framover, og der du også får mulighet til å bli kjent med, og prøve ut, løsninger som brukes i pågående prosjekter.

13.00: Velkommen til jubileet

Ved Tone Kvernbekk, leder av Institutt for pedagogikk og Ole Smørdal, leder av Engagelab

13.15–14.00: Workshop: Verktøy for veiledning

Ved Eli Lejonberg, Tove Seiness Hunskaar, Institutt for lærerutdanning og Sharanya Manivasagam, Institutt for pedagogikk

På denne workshopen presenteres verktøy utviklet for bruk i veiledning i høyere utdanning. Vi beskriver utvikling av, og erfaring med, slike verktøy. Hvilke muligheter og utfordringer byr de på i veiledning?

Det blir også anledning til å teste ut verktøy fra prosjektet.

Kort pause

14.15–14.45: Presentasjon av Kaptein Morf

Ved Janne von Koss Torkildsen og Andreas Falck, Institutt for spesialpedagogikk

"Kaptein Morf går til skolen" er et innovasjonsprosjekt basert på 10 års forskning. Prosjektet handler om støtten barn trenger for å utvikle et godt ordforråd.

Innovasjonsprosjektet har utviklet en samarbeidsmodus som lar to barn spille og løse oppgaver sammen i spillet, ved å foreslå og forhandle om løsninger. Læreren får også en mulighet for å bruke Kaptein Morf sammen med barna i plenum. Det utvikles også muligheter for logopeder og andre fagpersoner å spille sammen med barn, som del av deres utredningsarbeid.

14.45–15.15: Lansering av ny versjon av Samtavla

Ved Ingvill Rasmussen, Institutt for pedagogikk

Samtavla ble først utviklet for grunnskolen. Under jubileumsseminaret lanserer vi den nye versjonen som er tilpasset bruk i høyere utdanning.

Den nye versjonen har en integrasjon med Zoom og Canvas, et oppdatert og forbedret interaksjonsdesign, og byr på nyutviklede ressurser for bruk av Samtavla i undervisningen. Ressursene er utviklet i samarbeid med ressurssentre for undervisning og læring ved UiO; LINK, HF-Studio og UVs IDEA

Samtavla vil framover være sentralt i utprøving av nye undervisningsopplegg ved UiO. Fokus er på deltagelse og dialog, og utprøvingen gjøres i samarbeid med meriterte undervisere.

Kort pause

15.30–16.00: Panelsamtale: Hva ser vi i glasskulen?

Vi løfter blikket og ser fem år fram i tid: Hvilken posisjon vil de tre UV-lab-ene Engagelab, TLV-lab og Oslo SPeLL ha? Hva slags støtte og kompetanse er det behov for? Hvilken rolle vil de digitale infrastrukturene spille?

Vi stiller spørmålene til dagens innledere. Felles for dem alle, er at de er forskere og forskningsledere som har vært pådrivere i arbeidet med digitalisering og forskningsinfrastruktur.

Deltagere: Eli Lejonberg, Janne von Koss Torkildsen, Ingvill Rasmussen, Sten Ludvigsen, og Crina Damşa. Ole Smørdal leder samtalen.

16.00–17.00: Mingling med mat og smakebiter fra pågående prosjekter

Vi setter opp fem stasjoner med pågående prosjekter og inviterer alle til å komme å prøve ut løsningene og snakke med forskere og utviklere. Samtidig blir det servert tapas og drikke.

Kaptein Morf

Ved Janne von Koss Torkildsen og Andreas Falck, Institutt for spesialpedagogikk, og Tom Bjarne Seidel, Camille Dorival, Institutt for pedagogikk

Vi viser en tidlig prototype av flerbrukerversjonen av Kaptein Morf.

TeamLearn

Ved Crina DamşaRogers Kaliisa, Jan Dolonen, Richard Nesnass, Institutt for pedagogikk

TeamLearn undersøker hvordan digitale teknologier, multimodal læringsanalyse og automatisert tilbakemelding kan brukes til å studere og støtte samarbeid om problemløsning og teambasert læring i høyere utdanning. Vi viser eksempler fra tre profesjonsutdanninger, henholdvis medisin, juss og sykepleie.

Språksterk

Ved Veslemøy Rydland, Sharanya Manivasagam, Terje Thoresen, Institutt for pedagogikk

Språksterk skal bygge kapasitet i barnehager og i pedagogisk-psykologisk tjeneste for å støtte flerspråklige barn og familier. Prosjektet har utviklet et pedagogisk opplegg for barnehagebarn i alderen 1 til 6 år, og dette er nå i ferd med å gjennomføres og evalueres. Vi viser hvordan data har blitt samlet via en app som ansatte i barnehager og foreldre bruker, samt hvordan datamaterialet som helhet er organisert.

Making Museums Relevant to the Public (Seez)

Ved Palmyre Pierroux, Himani Rohatgi, Institutt for pedagogikk

Prosjektet bygger på forskningsplattformen Seez, som er resultat av et partnerskap mellom Universitetet i Oslo og Nasjonalmuseet. Plattformen er utviklet i løpet av de siste tolv årene, gjennom fire ulike forsknings- og innovasjonsprosjekter.

Ny versjon av Samtavla

Ved Ingvill Rasmussen, Anja Amundrud, Institutt for pedagogikk

Du kan prøve den nye versjonen av Samtavla

17.00 - 19.00: Sosialt samvær

Klokka 17 serverer vi jubileumskake!

Etter programmets slutt fortsetter vi samværet uformelt. Det blir muligheter for å snakke med nåværende og tidligere kolleger.

Det blir fortsatt tapas for dem som ønsker det, og det blir mulig å kjøpe drikke i baren.

Åpen lab!

Merk! Jubileumsmarkeringen fortsetter dagen etter i Engagelabs lokaler i Forskningsparken, 10. mai kl. 11-13.

Da inviterer vi til Åpen lab hvor vi viser hvordan vi jobber og presenterer prosjekter.

Publisert 1. mars 2023 15:42 - Sist endret 16. juli 2024 08:57