Velkommen til avduking av blått skilt til Helga Eng

Læreren, forskeren og foregangskvinnen Helga Eng hedres med Oslo Byes Vels blå skilt! Velkommen til avduking i Waldemar Thranes gate 42, der Helga Eng bodde fra 1905 til 1932.

Bilde av blått skilt eller plakett. Oslo Byes Vels historiske skilt over personer. Det står: Selskabet for Oslo Byes Vel. Blå skilt i Oslo. Historien der den skjedd. markering av kjente personer, hendelser og bygninger.

Oslo Byes Vels blå skilt skal markere kjente personer, bygninger eller hendelser på stedet der det skjedde. Nå kommer det opp et slikt skilt på bygningen der Helga Eng bodde da hun avla doktorgraden i pedagogikk.

I forbindelse med avdukingen blir det flere korte innlegg på stedet. Flere detaljer kommer om avdukingen på Oslo Byes Vels nettsider.

Etter avdukingen inviterer Institutt for pedagogikk til åpent foredrag om Helga Eng på Helga Engs hus på Blindern.

Eldre fotografi av kvinnen Helga Eng sittende ved skrivebord. Svart-hvitt. Barnetegninger i front.
Helga Eng jobbet jobbet som lærer, og begynte etter hvert å systematisere observasjonene sine av barnas ordforråd. Hun undersøkte også barnetegninger, og jobbet med en rekke andre sider ved pedagogikk og psykologi. Forskningen hennes førte til at hun etter hvert ble professor i pedagogikk, og at hun grunnla det som i dag er Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo. Foto: Ukjent fotograf, Oslo Museum.

Du trenger ikke melde deg på for å delta på avdukingen av det blå skiltet.

Du er hjertelig velkommen til å delta på åpent foredrag om Helga Eng på Helga Engs hus på Blindern rett etter avdukingen. Heller ikke her trenger du å melde deg på. Vi anbefaler å gå eller ta buss 21 fra avdukingsstedet til Bislett. Herfra kan man ta trikk 17 eller 18 som går videre opp til Blindern som er stedet for foredraget.

Eventuelle spørsmål kan rettes til instituttleder Tone Kvernbekk eller kommunikasjonsrådgiver Marit Eline Lervik Christensen.

Publisert 10. mai 2024 10:44 - Sist endret 10. mai 2024 12:13