English version of this page

Engagelab

collage med bilder som viser noen av produktene engagelab har jobbet med, deriblant spill, apper og digitale samtaleverktøy

Engagelab hjelper forskere ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet med design, IKT-utvikling og utprøving. Faggruppa holder til på Institutt for pedagogikk, og består av programmerere, designere og forskere.

Vi hjelper til med

Design og utvikling

Engagelab bidrar med avansert forskerstøtte og skaper nye muligheter i forskningsprosjekter. Vi kan hjelpe dere i alle faser av prosjekter – også i tidlig planleggings-, idé- og utforskningsfase.

Vi har lang erfaring med å utvikle alle deler av digitale omgivelser, som lærings-, undervisnings- og kommunikasjonsomgivelser, læringsdesign, representasjoner, simuleringer, oppgaver og tester. I tillegg designer og tilpasser vi digitale plattformer som brukes i forskning.

Engagelab kan også hjelpe dere med gjennomføring av intervensjoner, og støtte dere i designarbeid som involverer partnere og eksterne utviklere. Vi kan også gi råd om hvordan kunstig intelligens (KI) kan tjene prosjektet. 

I tidligere prosjekter har vi for eksempel designet og utviklet app-er som stimulerer språkutvikling, og instrumenter som visualiserer samarbeid basert på KI-assisterte analyser av samtaler.

Flere prosjekter får hjelp fra Engagelab over flere år, fordi design og utvikling skjer i flere runder med utprøving og justering.

For dere som forskere innebærer vår arbeidsform at dere får variert støtte gjennom langvarige partnerskap, og at dere får mulighet til å bruke teknologi aktivt i forskningen deres. 

Har du en idé du vil diskutere med oss? Ta kontakt med Engagelabs leder Ole Smørdal.

Kunnskap i bruk

Engagelab bidrar i mange tilfeller til at den forskningsbaserte kunnskapen tas i bruk i samfunnet. Ofte vil det være snakk om en oppfinnelse eller innovasjon som gjøres tilgjengelig for andre.

For eksempel kan forskningsfunnene være utgangspunkt for at vi utvikler et digitalt læringsverktøy som undervisere kan bruke i klasserommet, et instrument som måler publikumsopplevelser i et museum eller et kartleggingsverktøy som barnehagene kan bruke i arbeid med barns språkutvikling.

Har du en idé til et forskningsprosjekt der en slik innovasjon kunne stått sentralt? Eller lurer du på hvordan omverdenen kan dra nytte av det dere allerede er i gang med i et pågående prosjekt?

Engagelab kan bidra i alle faser av prosjekter – også i tidlig planleggings-, idé- og utforskningsfase.

Kontakt leder Ole Smørdal for å diskutere mulighetene.   

Forskningsdata og -analyse

Engagelab støtter forskere i håndtering og lagring av forskningsdata. Noen ganger gjør vi dette ved å tilpasse eksisterende løsninger, andre ganger ved å utvikle nye.

Vi har for eksempel lang erfaring med å etablere lagringsløsninger. Dette gjelder både løsninger for spesifikke forskningsmiljøer og prosjekter, og tilpasninger av Universitetet i Oslos standardløsninger som Tjenester for sensitive data (TSD), Nettskjema og forskningsplattformen Educloud Research.

Vi kan også hjelpe til med å utvikle og tilpasse analyseverktøy, løsninger for å visualisere, filtrere og sammenstille forskerdata.

Engagelab kan dessuten hjelpe dere med å lage datahåndteringsplaner, risiko- og sårbarhetsanalyser (ROS) og gjøre vurderinger av forskningens personvernkonsekvenser (DPIA).

Lurer du på om Engagelab kan hjelpe deg og prosjektet ditt med verktøy, løsninger eller vurderinger knyttet til forskningsdata? Ta kontakt med leder Ole Smørdal.

Eksempler på hva vi gjør

Samtavla

Designforslag til ny versjon av Samtavla

Engagelab har bidratt til det digitale og dialogiske samtaleverktøyet Samtavla.

HuLAR

Bildet kan inneholde: laptop, datamaskin, personlig datamaskin, netbook, kontorrekvisita.

Engagelab har bidratt i hub-node-nettverket HuLAR. Det er en støttestruktur som utvikler kunnskap og infrastruktur for læringsanalyse.

SL+

Bildet kan inneholde: interiørdesign, bygning, kunst, vitrinemonter, begivenhet.

Engagelab bistår prosjektet SL+ med å utvikle et digitalt språktiltak for minoritetsspråklige barnehagebarn.

Kaptein Morf

Bildet kan inneholde: bord, interiørdesign, personlig datamaskin, dataskjerm, materiell egenskap.

Engagelab bistår med spilldesign, interaksjonsdesign og utvikling av språk-appen Kaptein Morf.

Viva

Bildet kan inneholde: vann, lys, blå, azure, sportsutstyr.

Engagelab og Institutt for lærerutdanning og skoleforskning har utviklet appen VIVA for å gjøre video- og lydopptak i forbindelse med praksis i profesjonsutdanninger og i kollegaveiledning. 

Språksterk

Bildet kan inneholde: møbler, bord, datamaskin, personlig datamaskin, engineering.

Engagelab bistår Språksterk-prosjektet med datainnsamling og utvikling av en app som støtter voksen-barn samspill og barnas språklæring i barnehager.

Seez

Bildet kan inneholde: hånd, spiker, gest, finger, gjøre.

Engagelab og kuratorer fra Nasjonalmuseet har bidratt til utvikling av Seez i et publikumsforskningsprosjekt. Det er et verktøy som støtter sanntidsobservasjon og analyse av publikum i offentlige rom.

EDUfutures

Bildet kan inneholde: gjøre.

Engagelab har bidratt til utvikling av et nettsted med korte videoer der mennesker diskuterer hvordan pandemien vil påvirke og endre utdanning.

Include

Bildet kan inneholde: himmel, vindu, bygning, hus, gatelykt.

Engagelab bistår forskere i Include i inkluderende prosesser og nære samarbeid mellom forskning og offentlig, privat og frivillig sektor. Målet er å realisere et sosialt rettferdig lavutslippssamfunn.