Funksjonsbeskrivelse for undervisningsleder ved Institutt for pedagogikk

Undervisningsleder inngår i instituttets lederteam og samarbeider tett med instituttets administrative studieleder. Undervisningsleder leder Programrådet for studieprogram ved Institutt for pedgogikk (IPED) og representerer instituttet i studieutvalget ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet (UV).

Undervisningsleder kan, i likhet med forskningsleder, være stedfortreder for instituttleder. Andel av stillingen som inngår i oppgaven er normalt 50%, hvorav halvparten skal tas fra forskningsdelen og den andre halvparten fra undervisningsdelen av stillingen. Andel av stillingen avtales med instituttleder ved oppnevning.

Undervisningsleder har overordnet ansvar for at instituttets studieprogram og undervisningstilbud blir gjennomført og kvalitetssikret.

Ansvarsområder for undervisningsleder ved Institutt for pedagogikk

Programrådet

  • Lede arbeidet i Programrådet og dets møter (ca. 3 møter i semesteret).
  • Forberede saker til Programrådet sammen med adm. studieleder.
  • Fange opp saker som bør drøftes i Programrådet.
  • Oppfølging av vedtak i Programrådet sammen med adm. studieleder.
  • Delta i Studieutvalgsmøtene på fakultetet: møter ca. 3 ganger i semesteret.
  • Delta i utvalg og andre prosesser som settes i gang av fakultetet.
  • Oppnevne nivåkoordinatorer og emneansvarlige på vegne av instituttledelsen og informere dem om deres ansvarsområder og de forventningene som ligger til rollen.

Daglig drift av studiene

  • Godkjenne komitéer til masteroppgave og andre eksamener etter forslag fra veileder. Endre komiteen i samarbeid med veileder og kandidat hvis det anses for nødvendig (foreslå komité hvis veileder ikke har forslag).
  • Godkjenne eksterne veiledere og sensorer (nye oppnevninger).
  • Overordnet faglig ansvar for veiledertildelingen: Bidra til å finne løsninger i konkrete veiledertildelingssaker sammen med studieadministrasjonen og nivåkoordinatorene på masterstudiene.
  • Være ”ombud” for studenter som opplever problemer i forbindelse med veiledning.
  • Stå som ansvarlig på søknader til NSD for studenter som har ekstern veileder og følge opp personvernspørsmål rundt deres masteroppgaver.

Overordnet faglig ansvar for timeplanen

  • Forberede timeplanleggingen sammen med studieadministrasjonen.
  • Ha jevnlige møter med nivåkkoordinatorer og emneansvarlige for å diskutere forhold rundt deres undervisning og ressursbruk.
  • Oppklare og bidra til løsninger på uløste bemanningsspørsmål i forhold til enkeltemner/undervisning i samarbeid med ledergruppa.
  • Vurdere omfang og bruk av eksterne forelesere og godkjenne planer for dette.
  • Sørge for best mulig utnyttelse av fagansattes og stipendiaters kompetanse og kapasitet når det gjelder undervisning, veiledning og sensurarbeid, bl.a. gjennom faste oppstartsmøter.
  • Bidra til planlegging av bemanning på lang sikt.

Overordnet faglig ansvar for kvalitetssystemet for studiene

  • Lede arbeid med programevaluering i samarbeid med studieadministrasjonen.

  • Delta i utforming og oppfølging av kvalitetssystemet i dialog med programrådet.

  • Foreslå oppnevnelse av – og holde kontakt med eksterne personer som tilsynssensor/ eksternt panel.

  • Følge opp enkeltsaker i forhold til sviktende kvalitet og klager/ si-fra meldinger.

  • Bidra til å sikre studentmedvirkning gjennom samarbeid og faste møter med fagutvalget sammen med instituttleder.

Annet

  • Lede utviklingsprosjekter og fastsette mål basert på UV/IPEDS strategi- og årsplaner innen studier.

  • Følge opp enkeltsaker knyttet til studiene som ikke er en del av daglig drift, men som må følges opp fra ledernivå.

  • Ansvar for oppfølging av spørsmål knyttet til læringsmiljøet ved IPED sammen med administrasjonen og de vitenskapelig ansatte.

  • Identifisere prinsipielle spørsmål knyttet til studiene som instituttledelsen må ta stilling til.

  • Delta i strategisk planlegging for instituttet.

Publisert 21. mai 2015 10:00 - Sist endret 5. juli 2024 11:55