Afshan Bibi

ph.d.-kandidat

Faglige interesser

  • Kvalitative forskningsmetoder
  • Historisk analyse
  • Internasjonal utdanning
  • Kunnskapens rolle i samfunnet

Pågående aktiviteter

  • Doktorgradsstipendiat i forskningsprosjektet Den nordiske utdanningsmodellen (NordEd).
  • Prosjektet mitt handler om framveksten av reformpedagogikk i mellomkrigstida i Norge, og lærernes rolle i denne.
  • Del av forskergruppa Humaniorastudier i pedagogikk (HumStud).

Bakgrunn

  • Mastergrad i internasjonale relasjoner, Norges Miljø- og Biovitenskapelige Universitet (NMBU)
  • Bachelorgrad i internasjonale miljø- og utviklingsstudier, NMBU
  • 2013–2017: Akademisk skriveveileder ved Skrivesenteret, NMBU
Emneord: Pedagogikk, Komparative og internasjonale utdanningsstudier, Kvalitativ metodologi, historie

Publikasjoner

  • Bibi, Afshan (2022). Schoolteachers, Child-Centered Education, and the Nordic Education Model; Danish and Norwegian Experiences, 1920–1935 . I Tröhler, Daniel; Hörmann, Bernadette; Tveit, Sverre & Bostad, Inga (Red.), The Nordic Education Model in Context. Historical Developments and Current Renegotiations. Routledge. ISSN 9781032110462. s. 75–91.

Se alle arbeider i Cristin

  • Bibi, Afshan (2022). The 8th Nordic Education History Conference in Aalborg, Denmark. Book chapter pre-launch presentation - "Schoolteachers, Child-Centered Education, and the Nordic Education Model; Danish and Norwegian Experiences, 1920-1935".
  • Bibi, Afshan (2022). Lecture presentation of book chapter - "Schoolteachers, Child-Centered Education, and the Nordic Education Model; Danish and Norwegian Experiences, 1920-1935" at the Nordic Education Model Book launch. .
  • Bibi, Afshan (2022). HumStud forskergruppe seminar for PhD-kandidater - presentasjon av andre artikkelen.
  • Bibi, Afshan (2022). NordEd PhD candidates writing workshop – presentation of second article draft.
  • Bibi, Afshan (2022). Norsk utdanningshistorisk nettverk - deltakelse i seminar av det nylig etablert Utdanningshistorisk nettverket i Norge.
  • Bibi, Afshan (2022). The 8th Nordic Education History Conference in Aalborg, Denmark. "International progressive education ideas in Norway - the role of schoolteachers and educationalists in the Norwegian New Education Fellowship (NEF) section from 1929-1935".
  • Bibi, Afshan & Christensen, Marit Eline Lervik (2022). Lærere reiste i dagevis for å skape en bedre skole for barna. [Internett]. UiO website and on Forskning.no.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 19. feb. 2020 13:11 - Sist endret 19. apr. 2024 12:41